2.8

The Assassin

800-talet i Kina. En 10-årig flicka från en nobel familj har blivit kidnappad och uppfostrad i exil till att bli en skicklig lönnmördare. En dag återvänder hon till sitt hemland där hon måste möta sina föräldrars och sina egna minnen och reaktioner. Men hon kommer också med ett svårt uppdrag. Ett uppdrag som tvingar henne att välja mellan att offra mannen hon älskar eller bryta med traditionerna inom en uråldrig order av rättfärdiga mördare.

Originaltitel Nie yin niang
Alternativ titel The Assassin in Black
Regissör Hou Hsiao-hsien
Manus Hou Hsiao-hsien, Chu Tien-wen, Ah Cheng, Hsieh Hai-Meng
Genre 2010-tal, Action, Drama
Skådespelare Shu Qi, Chang Chen, Ni Dahong, Satoshi Tsumabuki, Zhou Yun, Mei Fang, Lei Zhen-yu, Juan Ching-tien, Shih Chun, Chang Shao-huai, Yong Mei, Nikki Hsin-Ying Hsieh, Sheu Fang-yi, Jacques Picoux

hsimpson
2019-07-09
Vacker som få, och vissa HHH-drag känns igen. Däremot är berättartekniken alltför otydlig för mig, och det leder småningom till ett ointresse. Efter drygt en timme började känslan dala, och det gick från en fyra till en ganska svag trea. För mig är detta Hsiao-Hsiens svagaste hittills, av de filmer jag har sett.
Zebulonm
2019-03-04
Gillar den. Lugnt tempo. Lite mystisk. Fantastiskt vacker....
StureStenhög
2017-12-18
Det här är inte riktigt min typ av film, så det ska kanske tas i beaktande, men nog har jag sett bättre filmer än så här i genren allt. Det känns som att vi har att göra med regissör som är mer intresserad av att visa upp sig själv än att berätta något intressant. Det finns väl en någorlunda okej story i botten, men den blir det inte mycket med, och det värsta är att jag inte ens tycker att filmen är speciellt snygg. Det är fullt möjligt att jag missar något dock, och att ge den bottenbetyg är möjligen hårt, men en film som jag har direkt svårt att ta mig igenom måste ändå hamna där
mazquara
2017-03-15
stängde faktiskt av, den här filmen gav mig verkligen noll. ok,vacker att se på men totalt oengagerande.
Filmguden911
2017-01-12
Trött! Zhang Yimou pissar på det här!
Adoniram
2016-06-12
Sanslöst vacker. Inte alltid självklart att hänga med i handlingen. Tål att ses igen.
Metheuz
2016-04-01
Innehåller en och annan fin scen som "duell i björkskog" men i övrigt en riktigt trist film. Jag hade svårt att hänga med i handlingen pga att jag zonade ur av alla händelselösa och utdragna partier. Hou Hsiao-hsien verkar vara Asiens Terrence Malick.
LillaBlåaMus
2016-03-30
Jag begrep inte heller mycket, men ändå. 3,5.
origC-J
2016-02-04
Förvånansvärt många i biosalongen när jag såg den. Tror inte de lockades av att Hou Hsiao-hsien regisserat den, och anade nog inte vad som väntade. Som sagt otroligt snygg, men också väldigt rörig.
Kajanus
2016-02-03
Sagolik berättelse med ett väldigt löst narrativ (som kan ses som ett kännetecken från Hou Hsiao-Hsien). Tidlöst vacker med en sylvass (och galet nedtonad) Shu Qi i huvudrollen. Värd att se, även om den nog skrämmer bort en och annan tittare.