2.9

The Awakening

Det är 1921, och England är förkrossat av första världskrigets förluster. Bluffavslöjerskan Florence Cathcart besöker en internatskola för att förklara förekomsten av ett barnspöke. Men allt hon trott på faller samman när de 'saknade' börjar dyka upp.

Originaltitel The Awakening
Regissör Nick Murphy
Manus Nick Murphy, Stephen Volk
Genre Skräck, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Rebecca Hall, Dominic West, Imelda Staunton, Lucy Cohu, John Shrapnel, Diana Kent, Richard Durden, Isaac Hempstead Wright

2019-12-27
Pusseldeckare, spökfilm och melodram på en och samma gång. Väldigt brittiskt. Funkar hyfsat. (8/15)
RockSnack
2017-11-01
Filmen börjar bra, men upplösningen är ganska förutsägbar, trots att den har något av en "twist ending" (som inte är särskilt intressant). Jag får inte grepp om filmen. Den är helt ok, snyggt filmad, Hall och West gör bra ifrån sig... men i slutändan ändå inget speciellt.
jezebel
2016-07-22
Lite rörigt. Väldigt svårt att få ett grepp om det GIGANTISKA huset vilket tar bort en del stämning.
annihilat0r
2016-07-02
"The Awakening" skildrar en spännande händelseutveckling på en internatskola i England efter första världskriget. Ett mysterium som attraherar alla filmaspekter innanför tittarens medvetande på ett tillfredsställande vis. Kul att se Rebecca Hall i centrum, men än är hon inte redo för att vara i centrum på någon Oscarsgala.
Jamesa
2016-06-16
Kanske inte så otäck, men som film får den ändå ett bra i betyg.
Zipper
2016-06-09
Snygg och stämningsfull, men man märker hur manusförfattarna suttit och gnuggat händerna och gratulerat sig själva till alla smarta twister. Det blir rätt rörigt och dumt ibland.
siggelund
2016-02-22
Helt okej. Mer fokus på story än på hoppa hoppa.
Souhel1969
2016-02-07
Hur kan man se filmen Mor gifter sig ?
Murvel48
2016-02-07
Lite för snårigt.
Merwinna
2016-01-09
Mycket bra, kuslig, spännande, skrämmande, även lite vemodig och sorglig. Bra atmosfär, perfekta miljöer, vackert foto. Slutet är faktiskt inte helt förutsägbart även om det är lätt att tänka efteråt: "I should have seen this one coming".