3.1

The Babadook

En ensamstående mamma, plågad av makens våldsamma död, kämpar med sin sons rädsla för ett monster som lurar i huset, men upptäcker snart en ondskefull närvaro runt omkring henne.

Originaltitel The Babadook
Regissör Jennifer Kent
Manus Jennifer Kent
Genre Drama, Skräck, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Essie Davis, Noah Wiseman, Daniel Henshall, Hayley McElhinney, Barbara West, Benjamin Winspear, Cathy Adamek, Craig Behenna, Adam Morgan, Peta Shannon
Betygsantal 2070

karlmats
2019-11-27
En välgjord skräckis där jag ändå tycker att karaktärerna beter sig någorlunda logiskt utifrån sin egen världsbild hela tiden och det uppskattar jag. Essie Davis bär den här filmen på sina axlar och ungen gör att bra jobb med att vara jävligt irriterande precis utan att passera gränsen. Klaustrofobin och hopplösheten som mamman känner förmedlas på ett väldigt bra sätt och då är det ju bara rimligt att allt barkar åt helvete i en nedåtgående spiral också. Mer psykologisk skräck än jump scares och det är alltid en fördel. Babadooken själv gillar jag också, inte så att man skulle vilja ha honom hemma hos sig men visuellt är han en tjusig varelse även om jag faller in i ovanan att kalla honom för Baba Ganoush istället för Herr Babadook. Jag gillar slutet också även det kanske är en vattendelare. Överlag en positiv överraskning, det blir en stabil 3a.
2018-12-08
Filmen är ganska seg i början och slutet kunde ha varit bättre. Hade det inte varit för det så hade jag satt en fyra. Men filmen är helt okej och klart sevärd.
Stan
2018-10-31
en datagjord heffaklump i en bok kommer som en skugga i mörkret.. läskigt?
fanny7504
2018-07-07
Långtråkig och inte skrämmande det minsta. Ungen hade jag vridit nacken på för länge sen.
erc
2018-04-04
Gillar trots de till helheten sett mindre missarna; en stundtals enerverande dålig barnskådis (vilket är ursäktbart), ett något lite för utdraget narrativt etablerande av moderns depression, med en knappt trovärdig eskalering (acceptabelt, men bara det), och en för tidig och tam visning av Babadook. Förutom Essie Davis' klanderfria skådespel och tredje aktens dramatiska fulländning lyckas storyns mening framträda tydligt utan att banaliseras. Filmen hade förmodligen tjänat både stilistiskt och känslomässigt på att vara i svartvitt, som Kent ursprungligen önskade. I slutändan inte så mycket skräck som psykologiskt horrör. Perfekt slut.

2018-03-19
Ikke ofte jeg ryser av en film men det gjør jeg av denne. 4/5
92axha10
2017-11-10
Obehaglig men själva Babadook hade inte mycket med det att göra. Gillade inte slutet heller.
2017-10-06
Bra psykologisk skräck
Robkiller
2017-09-14
Lyckas bra med att bygga upp en otäck stämning, men handlingen är väl inte nå vidare och ungen är riktigt störig... ändå inte alltför usel...
Bozze80
2017-07-24
En av de jobbigare filmer jag sett på länge, och då inte bara på ett positivt sätt. Psykologiskt jobbig, så den lyckas verkligen med sitt uppsåt, men samtidigt är den bitvis fullkomligt ologisk, totalt sett klart skrämmande, men med klara brister i manuset.