3.1

The Babadook

En ensamstående mamma, plågad av makens våldsamma död, kämpar med sin sons rädsla för ett monster som lurar i huset, men upptäcker snart en ondskefull närvaro runt omkring henne.

Originaltitel The Babadook
Regissör Jennifer Kent
Manus Jennifer Kent
Genre Drama, Skräck, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Essie Davis, Noah Wiseman, Daniel Henshall, Hayley McElhinney, Barbara West, Benjamin Winspear, Cathy Adamek, Craig Behenna, Adam Morgan, Peta Shannon
Betygsantal 2079

Ful_fisk
2020-01-02
Ända sedan den här filmen kom ut har jag fascinerats av hur 10-talets kanske mest hypade skräckfilm tycks vara en film som de flesta tycker är "ganska bra", vilket väl säger en hel del om skräckfilmens status överhuvudtaget i dagsläget. Nu när jag sett den tänker jag dock mest bara "var det här allt?" För i ärlighetens namn kändes detta mest som vilken spökfilm á la Insidious som helst. Essie Davis ska väl ha eloge för sin utmärkta rollprestation i huvudrollen, men överlag tyckte jag det var ganska förutsägbart och inte heller särskilt snyggt gjort sett till foto, klippning osv. Sista akten blev det äntligen lite spännande i alla fall, men själva slutet var sedan inte i närheten bra nog för att rädda upp helheten till godkäntbetyg. Skräckfilmsgenren fortsätter att vara ett hopplöst fall...
karlmats
2019-11-27
En välgjord skräckis där jag ändå tycker att karaktärerna beter sig någorlunda logiskt utifrån sin egen världsbild hela tiden och det uppskattar jag. Essie Davis bär den här filmen på sina axlar och ungen gör att bra jobb med att vara jävligt irriterande precis utan att passera gränsen. Klaustrofobin och hopplösheten som mamman känner förmedlas på ett väldigt bra sätt och då är det ju bara rimligt att allt barkar åt helvete i en nedåtgående spiral också. Mer psykologisk skräck än jump scares och det är alltid en fördel. Babadooken själv gillar jag också, inte så att man skulle vilja ha honom hemma hos sig men visuellt är han en tjusig varelse även om jag faller in i ovanan att kalla honom för Baba Ganoush istället för Herr Babadook. Jag gillar slutet också även det kanske är en vattendelare. Överlag en positiv överraskning, det blir en stabil 3a.
2018-12-08
Filmen är ganska seg i början och slutet kunde ha varit bättre. Hade det inte varit för det så hade jag satt en fyra. Men filmen är helt okej och klart sevärd.
Stan
2018-10-31
en datagjord heffaklump i en bok kommer som en skugga i mörkret.. läskigt?
fanny7504
2018-07-07
Långtråkig och inte skrämmande det minsta. Ungen hade jag vridit nacken på för länge sen.
erc
2018-04-04
Gillar trots de till helheten sett mindre missarna; en stundtals enerverande dålig barnskådis (vilket är ursäktbart), ett något lite för utdraget narrativt etablerande av moderns depression, med en knappt trovärdig eskalering (acceptabelt, men bara det), och en för tidig och tam visning av Babadook. Förutom Essie Davis' klanderfria skådespel och tredje aktens dramatiska fulländning lyckas storyns mening framträda tydligt utan att banaliseras. Filmen hade förmodligen tjänat både stilistiskt och känslomässigt på att vara i svartvitt, som Kent ursprungligen önskade. I slutändan inte så mycket skräck som psykologiskt horrör. Perfekt slut.

2018-03-19
Ikke ofte jeg ryser av en film men det gjør jeg av denne. 4/5
92axha10
2017-11-10
Obehaglig men själva Babadook hade inte mycket med det att göra. Gillade inte slutet heller.
2017-10-06
Bra psykologisk skräck
Robkiller
2017-09-14
Lyckas bra med att bygga upp en otäck stämning, men handlingen är väl inte nå vidare och ungen är riktigt störig... ändå inte alltför usel...