3.2

The Ballad of Buster Scruggs

En antologi-western med sex olika historier där varje kapitel berättar en specifik historia om civilisationens utkanter.

Originaltitel The Ballad of Buster Scruggs
Regissör Ethan Coen, Joel Coen
Manus Ethan Coen, Joel Coen
Genre Drama, Komedi, Western, 2010-tal
Skådespelare Tim Blake Nelson, James Franco, Liam Neeson, Harry Melling, Tom Waits, Zoe Kazan, Bill Heck, Grainger Hines, Jefferson Mays, Brendan Gleeson, Jonjo O'Neill, Tyne Daly, Saul Rubinek, Chelcie Ross, Stephen Root, Willie Watson, Clancy Brown, Ralph Ineson, Danny McCarthy

2021-05-26
Det känns som att de bränner av de bästa episoderna först. Efter de två första delarna var jag inne på att detta kunde vara brödernas bästa film någonsin, men sedan blir det desto spretigare. Allt som allt så funkar antologiformatet riktigt bra (vanligtvis har jag väldigt svårt för det), väldigt mycket är väldigt snyggt, och några av episoderna är riktigt bra. Och jävlar vad med kända ansikten. (9-/15)
Starkbröl
2021-05-11
Ganska roliga, ganska bistra korta episoder. Inget speciellt egentligen. Bra dejt- eller filmkvällsfilm, det finns mycket att prata om efteråt, men så muntert är det inte.
QuiNonStultus
2021-01-09
Mja, asså. Detta är ju bra. Eller, ojämnt. Men flera av berättelserna är riktigt bra. Hade allt hållit samma kvalitet som de bästa hade det varit en 4a, minst.
Ful_fisk
2020-04-11
Nja, jag vet inte. Fan bröderna Coen är ju sådana fullskaliga experter på att göra film, men de två senaste har verkligen gjort mig besviken. Den här lyckas inte engagera till fullo i någon av sina korthistorier, och sedan är det märkligt hur tonen i de två första är väldigt ironisk medan de två sista är gravallvarliga... Tillsammans bildar de heller inte någon nämnvärd helhet. Allt som allt inte direkt dåligt... Men inte särskilt bra heller. Jag vet inte, jag får nog underkänna min första Coen-film sedan Ladykillers. Helvete också, trodde nästan jag aldrig skulle behöva göra det igen.
swampblues
2020-03-24
Kul att dom hyllar 50-talswestern, som var helt annorlunda än 60-talets spagettiwesterns. På 50-talet hade hjältarna vita hattar och skurkarna svarta.
HerrNenne
2020-03-01
Börjar helt okej men historierna blir bara mer och mer ointressanta och man är uttråkad redan långt före halvtid.
PeterTheW
2020-01-08
Nja. Det här är sjukt ojämnt, som fallet ofta är med antologifilmer. Plus till berättelserna med James Franco och Tom Waits. Det finns kvalitéer i samtliga berättelser även om merparten inte är särskilt starka. Kan medge att inledande ballad med Tim Blake Nelson redan där får mig att undra om jag verkligen ska se färdigt hela filmen.
hsimpson
2019-11-18
Underbart! Coens sex kortfilmer om döden, i western-setting, är underhållande, dråpliga och gripande om vartannat. Lysande foto och becksvart komik. Fyran är stark.
marcus86
2019-08-12
Är nästan upp och snuddar på 5:an. Härligt med alla kapitel helt utan sammankoppling. Svart humor när den är som bäst.
fridenpaden
2019-07-15
Om filmen bara hade följt Scruggs i 2 timmar hade det varit mycket roligare. Hade ingen aning om att detta var en episodfilm. Många var sega och hade inget riktigt avslut. Det fanns heller ingen röd tråd genom episoderna med undantag för att de utspelade sig i western på 1800-talet. Nä. Besvikelse som vanligt för Coen-bröderna.