3.2

The Ballad of Jack and Rose

Jack och hans 16-åriga dotter Rose har levt isolerade på en ö i hela dotterns liv. När Jack bjuder in sin flickvän och hennes söner att bo hos dem så känner sig Rose sviken.

Originaltitel The Ballad of Jack and Rose
Alternativ titel Rose and the Snake
Regissör Rebecca Miller
Manus Rebecca Miller
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Daniel Day-Lewis, Camilla Belle, Catherine Keener, Paul Dano, Ryan McDonald, Beau Bridges, Anna Mae Clinton, Jena Malone, Jason Lee, Susanna Thompson

Spidde
2015-12-31
Jag hade haft den här liggande i flera år utan att se den, men nu kändes det som att det var dags, mest för att det var ett tag sen jag såg något med Daniel Day-Lewis. Filmen visade sig också vara överraskande bra med bra skådespel från hela ensemblen (Day-Lewis är dock självklart bäst) och en intressant story, plus några Dylan-favoriter på soundtracket. En sorts indiefilm som vi inte får se så ofta nuförtiden, med nyanserade karaktärer och tänkvärt manus. En fyra får det bli som betyg.
MaxMackan
2015-10-21
Lite mellanmjölk. Det är välskrivet och det finns ett djup som gör att ingenting blir särskilt svartvitt, ingen är god eller ond, inget helt rätt eller fel. Man ser nyanser i allt som händer och alla huvudkaraktärer, men det lyckas inte beröra nämnvärt för det.
Hypostas
2015-06-29
Helt underbar film. Unik i sitt slag och DDL är suverän som vanligt.
Plockepinn
2010-06-26
Väldigt vacker film under vissa tillfällen, men den försöker berätta för många historier samtidigt. Hela idén med att dra in hippiekulturen känns irrationell, onödig och över lag dumt. Hade man hållit idén simpel och fokuserat på de två familjerna hade det fungerat mycket bättre. Less is more.
Tauriel
2010-03-05
Hmm... Intressant handling och karaktärerna känns djupa och lagom irrationella, men filmen är på tok för lång. Jag hann tröttna.
rockcat666
2009-10-18
jag funderade på meningen med denna film, sällskapålen. Jag gav upp.
Miss_Blue
2008-09-11
Väldigt intressant film. Jag grips och för en gång skull förstår man alla antydningar och undertoner. Jack är en underbar karaktär, men ibland kan man bli helt galen på Rose bara för att hon är så sjukt obegriplig och oförutsägbar. Och vilket underbart hus!

2008-03-22
Rätt tråkig
foppa99
2008-02-07
suspekt. men det är alltid 1 nöje att se Lewis
ZerI2k
2007-12-31
Jävligt fin film. Stark 3a.