3.7

The Battle of Chernobyl

Våren 2006 var det tjugo år sedan historiens största kärnkraftshaveri i Tjernobyl. Kring årsdagen uppmärksammades detta extra mycket, men annars är det oftast tyst numera kring riskerna med kärnkraften som energikälla. Istället bygger, eller planerar, många länder nya kärnkraftverk. Denna otäcka, faktaspäckade film om haveriets förlopp och det mindre kända efterarbetet, blottlägger förhållanden som sällan omtalas. Skrämmande statistik varvas med unika bilder från sovjetiska arkiv och intervjuer med personer som följde förloppet på nära håll - Gorbatjov, militära befattningshavare och andra som såg radioaktiviteten i vitögat.

Originaltitel La bataille de Tchernobyl
Regissör Thomas Johnson
Genre Dokumentär, 2000-tal
Skådespelare Tim Birkett (röst)

amam
2012-12-07
En hyfsad dokumentär som aldrig riktig bryter känslan av att den verkar vara producerad för tv. Intressant ämne.
Screwface
2012-12-05
En fruktansvärt bra dokumentär. Ryssarnas uppoffringar ska vi vara tacksamma för idag. Kusligt när man ibland ser radioaktiviteten påverka filmrullen på Chernobyl dagarna efter katastrofen. Ca 54-min in i dokumentären med dessa sk Bio-Robotar vars blickar och ansiktsuttryck sätter sig fast i minnet- deras öde förseglat pga de minuter de spenderar skyfflande grafit och skrot på reaktorbyggnadens tak. Tyvärr så är denna svår att hitta på dvd.
knudwig
2008-08-10
Skrämmande, både på en global skala och för de enskilda individerna. Saknade lite bakgrund, genomgång av grundläggande fysik och jämförelser (vad kunde ha hänt, vad händer i kroppen vid olika ståldoser, vad hade hänt om man inte gjort något alls, osv.) för en ökad förståelse. Otrolig pliktkänsla och en srkämmande sovjetisk inställning till människoliv. Ordet "Bio-robots" säger allt. Gripande och välgjort..
claudiomarino
2008-06-18
Väldigt intressant, skrämmande fakta som kommer upp till ytan.
Ola_Schubert
2007-08-25
en mycket stark dokumentär. Ryssarnas själuppoffrade attityd är lika gripande som vanligt. Ett människoliv är inte alltid mycket värt
Syrinx
2007-01-28
Jag saknade en del fakta i filmen. I nuvarande skick skrämmer den mer än belyser fakta. Fast vem kan göra en neutral film om kärnkraft? Och visst var den totala katastrofen närmare än vad vi trodde... Det hade varit intressant att veta mer om hur mycket en Röntgen är, vad det finns för alternativa inneslutningar av använt kärnbränsle, vilka typer av reaktorer det finns, hur många fler reaktorer av samma typ som i Chernobyl som fortfarande är i drift (men så är jag intresserad av kärnfysik och "alternativa" energikällor).
bonhawk
2007-01-28
Skrämmande och intressant. Fick mig verkligen att tänka till. Det som hände i april 1986 kunde med lite otur inneburit att Europa varit obeboligt nu och en massa tusen år framåt i tiden...