2.7

The Battle of San Pietro

Huston visar i den här propagandafilmen soldaternas perspektiv när de amerikanska trupperna ska ta över en italiensk småstad från tyskarna, något som kostar amerikanerna mer än tusen sårade.

Originaltitel The Battle of San Pietro
Alternativ titel San Pietro
Regissör John Huston
Manus John Huston
Genre 40-tal, Dokumentär, Krig, Kortfilm
Skådespelare John Huston (röst)

JohnTron
2019-06-15
Jag är väldigt trött på krigsskildringar. Det är oerhört få där man kommer nära människorna. Likaså i denna något stolpiga dokumentär, som delvis har autentiska bilder och delvis skapade. Den enda ljuspunkten, som kakbakarn skriver, är när de "befriade" italienare kommer fram. Då växer medmänskligheten och filmen växer med den. Typisk amerikansk propagandafilm från andra världskriget.
Ful_fisk
2017-08-06
Ganska oengagerande dokumentation vars viktighet visas bokstavligt talat berättas med pekpinnar. Känns till stor del mest bara som en lång historialektion, och jag känner inte alls att jag kommer särskilt nära soldaterna. Det känns liksom för kontrollerat med berättarröst och efterskapad ljudbild ovanpå de autentiska bilderna. Slutet, däremot, är riktigt bra, när man för se den italienska befolkningen som befriats, och soldaterna som gräver gravar för sina stupade kamrater. Men själva slaget var urtrist.
Astrojacob
2013-04-07
Väldigt bra dokumentär om relativt okänt slag i Italien. Helt ok som dokumentär. Trea.
Sznax
2012-01-13
Jag hade förväntat mig en typisk propagandafilm från krigstiden. Men det här var något helt annat. Närheten till striderna gör att man får en känsla överlägsen det mesta inom krigsfilmen. Huston vet vad han gör när han skildrar krig ur på ett så rättfram sätt som han gör (och han har en bra berättarröst också). Inte konstigt att militären i USA förbjöd den för att vara antikrig, för här är det en brutal skildring av hur det faktiskt ser ut i krig. Filmens avslutning med byborna har en viss bitterhet i sig, vilket gör att man inte slängs in på "vi är bäst i världen" vägen. Betyg 7.1
#54
2010-04-18
Kuriosa. Inte fasligt intressant sådan.
DanielMott
2008-11-08
Whenever I make a picture that's FOR war—why, I hope you take me out and shoot me.
MrsSmiths
2008-01-14
De första 10 minuterna satt jag och funderande på om det inte trots allt var en tuggummireklam jag satt och tittade på. Men sen satte alvaret igång.
apmannen
2007-01-25
Historien upprepar sig, första gången som tragedi, andra som fars. De små glada barnen på slutet växte så småninom upp till glada italienare som tycker om Berlusconi och Lega Nord. Historisk slutsats 1: Det är inte på något sätt möjligt att förstå vidden och djupet av människans dumhet. Historisk slutsats 2: Kasta inte pärlor till svin.
Lenrick
2006-12-06
Mycket intressant ja. Krig är så lustigt. Ganska störande kommerntarer dock.
brynte
2006-11-07