3.4

The Beatles: Eight Days a Week

Dokumentär om The Beatles med fokus på turnéåren 1963-66. Via intervjuer och aldrig tidigare visat material får vi följa bandet från de tidiga spelningarna i Liverpool till toppen av "Beatlemania".

Originaltitel The Beatles: Eight Days a Week - The Touring Years
Regissör Ron Howard
Manus Mark Monroe
Genre 2010-tal, Dokumentär

KyLLo
2018-08-13
Jag upplever det som en PR-film, där skaparna mest varit intresserade av att lyfta fram populariteten, skryta om att fansen är unika och framhålla det utomordentliga samarbetet mellan gruppmedlemmarna. Ingen fördjupning eller kritiskt granskande. Såna dokumentärer kan man slänga bland brännbart. Det ska sägas att jag tycker mycket om Beatles och många av deras låtar, men inte den här kommersiella sidan. En låt är inte per automatik bra bara för att den toppar listor och säljer som smör. Exempelvis She Loves You har en text som låter som en dikt skriven av en student i engelska. Och refrängens syfte är nog enbart att trigga de unga fansen, och vara tillräckligt simpel för att alla ska kunna sjunga med i den. Arkivbilderna och ljudupptagningarna har ändå ett kulturvärde i sig. Här och var får man lite information som kan vara matnyttig, även om det inte på långa vägar är tillräckligt. Men med tanke på att filmen är så säljande är det svårt att veta om man kan lita på urvalet och att det är sant.
elon
2018-01-06
Rätt trist för att handla om ett av världens bästa band...
OffTheGround
2017-09-10
Som en trevlig snabbspolning av Anthology.
RockSnack
2017-08-31
Intressant dokumentär, men den berättar ingenting nytt för den insatte. Den verkar dessutom förutsätta att tittaren vet vilka Beatles är och är någorlunda bekant med deras historia och deras betydelse för musiken och samhället i allmänhet, som om det vore självklart. Jag skulle faktiskt säga att "Living in the Material World" (dokumentären om Beatles gitarrist George Harrison) är en betydligt bättre film som gräver djupare och som berättar och ger en bättre bakgrund för den som inte är insatt. Det bästa med "Eight Days a Week" är att "Live at the Hollywood Bowl" remastrades och släpptes på nytt, inte filmen i sig.
Dele
2017-08-11
Underhållande och intressant dokumentär som ger en ganska ytlig men bra introduktion till bandet. Plus för mycket musik och kommentarer från bandmedlemmarna själva.
Memmem
2017-08-10
Bra men hoppig musikdokumentär! The Beatles slog snabbt igenom internationellt 1963 med "She loves you". De uppskattades för sin livliga, snabba och glada musik. I Frankrike gav denna låt namn åt hela rockgenren: le yeah-yeah. Inom ett år var publiken så mångtalig att Beatles som första rockband måste spela på idrottsarenor, inför en skrikande och skränig publik. Polisen som var van vid artister som Roy Orbison och Elvis kunde inte hantera den vilda publiken, utan efter bara tre år slutade Beatles med konserter, då man inte längre hörde sig själva, enligt John Lennon. Denna kortklippta dokumentär skildrar de fyra långhåriga ynglingarnas tre år under konserter runt om i världen. Den är på nordamerikanskt vis klippt i korta snuttar som sen klipps ihop i nästan slumpmässig ordning, nåja det finns en viss ordning. Inte så mycket är nytt, det allra mesta har visats tidigare. En och annan nyinspelad intervju med kändisar försämrar filmen. Musiken är naturligtvis fantastisk, nästan enbart listettor spelas, men även enstaka mindre kända låtar. Bilder från städer och arenor runt jorden, men framför allt från USA. Betyg: 3½
2017-02-05
Grymt bra!
RustyFilm
2017-01-27
Ron Howard ger nytt liv åt gamla arkivbilder. Det här är lite mer lättsamt förpackat (och mer restaurerat) än sex ggr längre ”The Beatles Antologi” från -95. Kul med två stycken svenska inslag i en så här pass komprimerad berättelse (en kortis från Drop In -63 och ett längre från Johanneshovs isstadion 64). Det är en underhållande och snyggt paketerad dokumentär med fokus på spelningarna och sammanhållningen i gruppen. Nästan inget om efterfester och knark
AddeColciago
2016-10-02
Det roliga börjar ju där filmen slutar. Men den fångar verkligen det den vill göra: turnerandet. Tänker att det måste varit förskräckligt dåligt ljud på konserterna, plus publikens högfrekventa skrik. Stackars pojkar.
Hogman
2016-09-25
Framförallt är detta en dokumentär som lyfter fram deras otroliga storhet som band och låtskrivare. Otroligt intressant med allt material från deras konserter och imponerande hur bra de lät live.