3.4

The Beautiful Country

Född av en vietnamesisk mor och med en amerikansk soldat som far, växer Binh upp hos en fosterfamilj på den vietnamesiska landsbygden. Behandlad som ett halvblod lämnar han fosterföräldrarna för att finna sitt ursprung.

Originaltitel The Beautiful Country
Regissör Hans Petter Moland
Manus Sabina Murray, Lingard Jervey
Genre Drama, Action, 2000-tal
Skådespelare Tim Roth, Nick Nolte, Thu Anh, Glen Bradford, Thi Kim Xuan Chau, Xuan Phuc Dins, Be Ha, Damien Hung, John Hussey, Bai Ling, Chapman To, Temuera Morrison, Damien Nguyen

Skapad 2019-11-10 av Gloria
Det börjar bra. Ett magiskt vackert landskap i Vietnam, drömska vyer - skön feeling. Huvudpersonen Binhs pappa är amerikan. Pojken bor med sin moster och mormor i en liten by. Man förstår genast...   Läs mer »

Emsisa
2013-11-22
Vacker, men räcker nog ändå bara upp till en stark 3a idag.
Xenox
2012-07-19
Fina miljöer i alla fall.
Grillo
2012-03-28
Mycket bra, det enda som drar ner är egentligen att allt känns lite väl "enkelt" och att han lär sig engelska väldigt fort... Men sånt är väl nödvändigt i en sådan här film. Gillar slutet.
psychonaut
2010-08-25
sorglig, lycklig, vacker
Rune2000
2010-01-01
Från början hade jag svårt att acceptera hur lätt Binh lyckas fara till alla dessa helt nya platser och hitta just de rätta personerna hela tiden. Men i slutändan spelar det en mindre roll i denna film då filmens huvudstycka ligger i karaktärerna och deras resa ska huvudsakligen visa deras personligheter under extrema förhållandena. Mycket bra film som flera borde se!
StureStenhög
2009-09-15
Till en början känns det som att man trycker in eländesknappen och låter den gå på autopilot, men filmen blir bättre och bättre ju längre den pågår. Storyn är bra och man tar upp många intressanta teman. Kombinationen av en inre och yttre resa är ett beprövat grepp som jag ofta gillar. Det dyker upp också upp intressanta karaktärer längs vägen. Så det är en solid film som dock aldrig når upp till de riktigt höga höjderna
mammene
2009-06-28
Historien kändes väl eländig, mycket sorg, utsatthet och bedrövelse, på gränsen till vad jag orkade se. Men det fanns också fina händelser och människor som kompenserade upp det fula. En underbar stämning genom hela filmen, musiken och fotot. Allt berättades lugnt, gester och ansiktsuttryck sade så mycket, det gillar jag.
Slice
2009-06-26
rar och med mycket hjärta

mycket fin.
Ola_Schubert
2009-06-26
Den här filmen är trots allt lite ovanlig. Framför allt så tar den upp en del intressanta problem: rasism i Vietnamn och trafficing. Men det segar till på slutet, även om det är lite mer finlir än många andra amerikanska filmer, kanske beroende på regissören som kan skildra problem på ett finstänmt sätt. Filmen är egenligen kanske värd en stark trea. Men jag vill inte missa sådana här filmer, så det får bli en extremt svag fyra istället.