2.9

De bedragna

Historien utspelar sig under amerikanska inbördeskriget på en internatskola för flickor i södern. När de avskärmade unga kvinnorna tar in en skadad fiendesoldat och ger honom skydd och vård stiger den sexuella spänningen, farliga rivaliteter bildas och tabun bryts i en oväntad vändning.

Originaltitel The Beguiled
Regissör Sofia Coppola
Manus Sofia Coppola
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Oona Laurence, Angourie Rice, Addison Riecke, Emma Howard, Wayne Pére

Djason
2020-07-08
Trodde på så mycket mer inte för jag vet vad jag hoppades på men detta är segt och ganska tråkigt. När väl det händer grejer tar filmen mer eller mindre slut.
Rele
2020-07-08
En svag film. Misslyckad regi och manuset var inte så bra heller. Jag ger en etta.
StureStenhög
2020-01-07
En helt okej film som dock har svårt att riktigt hitta sitt eget existensberättigande när det redan finns en bättre version sedan tidigare, och det här blir bara en urvattnad variant av den. Där 70-tals-versionen tog ut svängarna rejält, så spelar den här mer safe. En film för vår tid antar jag. Nicole Kidman är bra, men hon är väl den enda som lyckas göra något intressant av sin karaktär, i övrigt hade karaktärerna och deras motiv behövt utvecklas mer för att det psykologiska spelet riktigt skulle vakna till liv. Men det är ett bra scenario, och säkert hade jag gillat det här mer om den tidigare filmen inte hade existerat. Hyfsat stark tvåa ändå
mammene
2020-01-06
En ny version av Korpral McB - anmäld saknad, tyvärr kan nog ingen ersätta Clintan. För den skull inget fel att försöka, men Colin Farell var nog inte rätt man för det, hade inte rätta takten. Historien är rätt intressant i mänsklig psykologi, hur ordningen omkullkastas när en orm hamnar i paradiset. Efter att sett det här blev jag mer sugen på att se originalet igen. Stark tvåa.
HerrNenne
2019-06-03
Den är onekligen intressant och snyggt gjord, men för mig fungerar det inte riktigt när saker brakar loss. Tycker en hel del karaktärer känns för dåligt motiverade i deras handlingar.
hsimpson
2019-05-17
Sömning och inte alls tät. Fotot är hyfsat, men alldeles för mörkt. Kändes betydligt längre än den var. Mycket besviken.
Tatty
2019-05-02
Filmen var rätt intressant tycker jag även om den var lite skum. Den kändes seg men började bli en aning spännande innan filmen slutade. Men jag tycker filmen var ändå skum för jag vet inte vilka som egentligen var onda?
Halofreak92swe
2018-11-16
Lite för kort och tråkig. Tunn story. Farrell brukar vara grym men detta var nog en av hans sämre filmer.
theFeber
2018-08-31
Plotten är grymt intressant, men genomförandet inte lika lysande. Karaktärsuppbyggnaden för samtliga karaktärer känns rumphugget. Filmen har stora problem med själva berättandet. Colin och Co är bra, men man köper inte riktigt händelseutvecklingen.
Ramza
2018-08-07
Börjar bra men tamt klimax.