2.3

The Diamond Job

En privatdetektiv anlitas för att hitta en försvunnen strippa, men jobbet blir komplicerat när alla i hans omgivning dör...

Originaltitel The Big Bang
Regissör Tony Krantz
Manus Erik Jendresen
Genre Action, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Sienna Guillory, Autumn Reeser, Antonio Banderas, Sam Elliott, William Fichtner, James Van Der Beek, Thomas Kretschmann, Delroy Lindo, Snoop Dogg, Robert Maillet, Rebecca Mader

Tecknarmartin
2014-06-07
Pulp noir och nördiga referenser.
Almgren
2014-05-12
Jadu, här har man alltså tagit det långa sökandet efter Higgs boson och gjort en allegorisk och symbolfylld noir-deckare av det. Jag vet inte om manusförfattaren eller regissören tycker att det är genialt men klart iaf att de tyckt om att leka mycket med mediet och idén, samt att klämma in fysikreferenser stup i ett. Tyvärr har de långt ifrån koll på fysiken de slänger sig med under senare halvan och det är framförallt en karaktär som inte framstår som trovärdig. Som film betraktat är det också ganska dåligt genomfört - kass dramaturgi, alldeles för mycket onödigheter och väldigt långa stunder då det helt enkelt är olidligt tråkigt. Man kommer inte in i filmens handling förrän efter en dryg halvtimme. Scenerna kring det runda bordet blir långdragna och här tycker jag dessutom att de ofta spelar över rätt så rejält. På något sätt gillade jag ändå delar av filmen och den var definitivt en speciell upplevelse. Inte lättglömd, är väl det bästa man kan säga.
Mangeldh
2013-02-03
Somnade i mitten av filmen första gången jag såg den och höll på att somna andra gången när jag försökte se om den. Funderade på en 1:a, men tyckte ändå slutet va lite bättre så det fick sluta på en 2:a, dock en svag sådan.
JimCarrey
2013-01-28
gillar noir-pulp mycket men den här rullen har lite för mycket glimten i ögat för min smak. blir liksom aldrig riktigt stämningsfullt.
Harford
2012-07-07
Mycket välgjord film med bra men lite rörigt manus som är svårt att hänga med i ibland. Bra och rolig dialog, men som någon redan påpekat är det ett väldigt mumlande i filmen, varken Antonio Banderas, Thomas Kretschmann eller den 213 centimeter långe Robert Maillet är särskilt lätt att förstå. Många lustiga syftningar på fysik genom hela filmen.
Djason
2012-06-24
Gillade den starkt, sköna kommentarer och en annorlunda handling. Visst är den lite rörig ibland men den är snyggt gjord och har många dultiga skådisar.
kervisch
2012-04-01
En klar 1:a
need_sleep
2012-02-06
Riktigt, riktigt dålig. Jag satt och vägde mellan en svag 2:a och en stark 1:a, för den är väldigt dålig. Den är inte lika genomusel som några av de andra filmer jag gett en 1:a. Man klarar faktiskt att se hela utan att det känns som en nära-döden upplevelse.
Musashi
2011-12-27
Underhållande med glimten i ögat för en person som är bevandrad i fysik, annars så är den en film som man inte riktigt "fattar". Men har ändå sina scener som är bra.
emilstjernholm
2011-09-21
Verkligen dålig, och inte ett dugg underhållande. Varför mumlar alla karaktärer filmen igenom?