3.8

The Big Lebowski

Jeffrey "The Dude" Lebowski är en slacker som helst går klädd i tofflor och bermudashorts, spelar bowling och dricker White Russian. En dag får han besök av två torpeder som kräver att hans fru ska betala vad hon är skyldig olika individer. The Dude förstår ingenting, han har varken pengar eller fru. Men torpederna låter sig inte övertygas utan pissar på hans matta och går. The Dude inser att han tagits för en annan och letar reda på rätt Lebowski för att kräva tillbaka mattan.

Originaltitel The Big Lebowski
Regissör Joel Coen
Manus Ethan Coen, Joel Coen
Genre Kriminalare, Komedi, 90-tal
Skådespelare Jeff Bridges, John Goodman, Steve Buscemi, David Huddleston, Julianne Moore, Tara Reid, Philip Seymour Hoffman, Sam Elliott, Ben Gazzara, Peter Stormare, Torsten Voges, Flea, John Turturro, Jon Polito, David Thewlis, Jack Kehler, Christian Clemenson

Skapad 2019-12-21 av Qlix
Till att börja med, så är jag ett väldigt stort fan av Coen. Denna film, är min absoluta favoritfilm, och någonting av det roligaste jag någonsin skådat med mina ögon. The Big Lebowski hand...   Läs mer »

Skapad 2019-12-20 av BroderHibiskus
Jeffrey Lebowski (Jeff Bridges) är mannen som gav spritdrinken White Russian ett ansikte i denna råcoola film av bröderna Coen. Jeffrey Lebowski är en riktig kille som inte gör mycket annat än a...   Läs mer »

Necro951
2019-01-26
helt klockren film, klart en av dom bättre komedierna. älskar walters attityd och hans idiotiska drag.... klar 5a i min bok och min flickväns
sawa
2019-01-10
Den går att se, och se om, men är ganska tramsig, precis som många av bröderna Coens verk.
sodomiten
2019-01-06
Jeff bridges och John Goodman är jävligt bra skådespelare men den här filmen är bara trams.
LadyFlanders
2019-01-05
Fattade ingenting när den var ny (grabbfilm), älskar den idag.
Nalleman
2019-01-04
Kort och gott: Bra!
supermancover
2018-12-30
Fyran känns långt ifrån given, men Stormare i kroppsstrumpa och iller går ej att förbise som något annat än fantastiskt.
Brouhaha
2018-12-13
De tre grabbarna är fantastiska, framförallt Goodman såklart. En vacker film om en man, och två andra män. Tror att alla män kan relatera. Vad var grejen med XJS'en som Bunny körde, dock? Den har både pre- och post-facelift baklyktor. Bland det sjukaste jag har sett.
C12
2018-11-01
Finns det verkligen någon över åtta år som får ut något av det här tramset. Skräp
StaffanE71
2017-12-25
Man ler ju konstant! Underbar! Solklar 5'a.
_Alice_
2017-04-17