3.5

The Big Short

När fyra outsiders förutspår en bostadsbubbla som varken storbankerna, medierna och regeringen tror på får de en idé: The Big Short. En vågad investering leder dem till det moderna bankväsendets allra mörkaste hörn. Där måste de ifrågasätta allt och alla.

Originaltitel The Big Short
Alternativ titel The Big Short: Inside the Doomsday Machine
Regissör Adam McKay
Manus Adam McKay, Charles Randolph
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Steve Carell, Ryan Gosling, Christian Bale, Brad Pitt, Jeremy Strong, Rafe Spall, Hamish Linklater, John Magaro, Finn Wittrock, Marisa Tomei, Adepero Oduye, Tracy Letts, Melissa Leo, Byron Mann, Max Greenfield, Billy Magnussen, Wayne Pere, Tony Bentley

dudson
2019-03-31
Njee fan så skitnödig film där dom slängt in kända skådisar i onödan. Är man en bank- nörd så är denna film för just dig.
GNStudios
2018-10-06
Väldigt intressant handling och bra skådespelare. Minus för det dåliga klippet.
Albion
2018-05-22
Fängslande och intressant kring kraschen och visst finns det vissa fördelar med formatet på berättandet men tyvärr också en hel del nackdelar. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i ett berättarjag tex. Sedan är vissa karaktärer skruvade åt ett fånigt håll som blir lite konstigt. Betyget landar ändå på en svag 4;a, dvs 4-
KyLLo
2018-05-20
Uträknad fyra från Filmtipset. Tråkig handling och tråkig film. Ganska fult filmad med närgången kamera som flänger runt och försöker hitta skärpan. Till råga på allt över två timmar lång.
2018-04-06
En pedagogisk inblick i finansvärlden i en film som överraskande nog aldrig blir tråkig. Men ska verkligen Hollywood peka finger på det här sättet? (8+/15)
canon4
2018-01-28
höjer från en fyra, en av mina favorit börsfilmer
andersg
2018-01-07
En lysande skildring för den som är insatt. Upplägget är rappt och hänsynslöst, spot on. Tyvärr var det väldigt få, ens i branschen, som fram till finanskrisens kulmen hade något intresse av att förstå dessa instrument på djupet. Detta blir också såklart blir omöjligt att skildra på ett rättvist sätt på 2 timmar och 10 minuter. Ansatsen och försöket är dock så bra som det kan bli, 5/5.
asasae
2017-09-20
Bra skådespelare och bra filmat, men då jag saknar fackkunskaper i bankväsendets olika termer kring swappar och obligationer etc känner jag mig stundtals lite efterbliven och uppskattar inte filmen fullt ut antar jag... Kunde annars gett en fyra!
2017-06-30
En bra,underhållande och lärorik film med väldigt sevärd skådespelare. Då det är en film baserad på verkliga händelser så är det ju tyvärr också så att filmen gjorde mig ordentligt förbannad. 3+
mammene
2017-06-17
Kanske inte den mest underhållande film jag sett och till en början tyckte jag den var väl flimrande hit och dit. Men efter hand skapades ett intresse och jag ville försöka försöka förstå hur allt gått till och jag fick en känsla av att man ville skildra sanningen. Kanske dags att läsa färdigt Johan Norbergs "En perfekt storm"