3.5

The Big Short

När fyra outsiders förutspår en bostadsbubbla som varken storbankerna, medierna och regeringen tror på får de en idé: The Big Short. En vågad investering leder dem till det moderna bankväsendets allra mörkaste hörn. Där måste de ifrågasätta allt och alla.

Originaltitel The Big Short
Alternativ titel The Big Short: Inside the Doomsday Machine
Regissör Adam McKay
Manus Adam McKay, Charles Randolph
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Steve Carell, Ryan Gosling, Christian Bale, Brad Pitt, Jeremy Strong, Rafe Spall, Hamish Linklater, John Magaro, Finn Wittrock, Marisa Tomei, Adepero Oduye, Tracy Letts, Melissa Leo, Byron Mann, Max Greenfield, Billy Magnussen, Wayne Pere, Tony Bentley

svältaren
2021-09-15
Säkert kul för den initierade, men själv satt jag som ett frågetecken hela filmen igenom. Det enda jag förstod var att huvudrollerna förr eller senare skulle ”få rätt”, vilket konstigt nog kan räcka för att man ska fortsätta titta. Och så var Christian Bales rollfigur ganska härlig.
Andreas_
2021-03-31
Wow vilken tripp detta var, fantastiskt bra film av Adam McKay som mest gjort fåniga komedier med Will Ferrell, gör här ett riktigt bra drama med komik om den tragiska händelsen 2008 när den stora finanskrisen slog till och drabbade många stackare världen över...den visar verkligen hur korrupt hela Wall Street verkligen är och hur bankerna skiter fullständigt i oss vanliga människor och bara är ute efter att tjäna pengar, tragiskt samtidigt som så oerhört intressant och med oerhört suveräna skådespelare i alla roller, vi ser Ryam Gosling, Brad Pitt, Christian Bale och framförallt Steve Carell leverera så bra att dom borde alla ha varit nominerade till oscars, även mindre biroller med lite mindre kända skådisar gör det riktigt bra, blir dramatiskt och trovärdigt från första till sista minuten och detta är en film alla borde se, fruktansvärt bra dialoger håller intresset vid liv, för även om man inte är insatt i Wall Street så hänger man med bra och förstår vad som händer och sker och detta är utan tvekan en av dom bästa filmer någonsin gjord som är baserad på en verklig händelse, betyget blir en mycket stark 4:a
Benizakura
2021-03-29
Intressant men alldeles för lång.
okidoki
2020-12-08
obegriplig
dudson
2019-03-31
Njee fan så skitnödig film där dom slängt in kända skådisar i onödan. Är man en bank- nörd så är denna film för just dig.
GNStudios
2018-10-06
Väldigt intressant handling och bra skådespelare. Minus för det dåliga klippet.
Albion
2018-05-22
Fängslande och intressant kring kraschen och visst finns det vissa fördelar med formatet på berättandet men tyvärr också en hel del nackdelar. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i ett berättarjag tex. Sedan är vissa karaktärer skruvade åt ett fånigt håll som blir lite konstigt. Betyget landar ändå på en svag 4;a, dvs 4-
KyLLo
2018-05-20
Uträknad fyra från Filmtipset. Tråkig handling och tråkig film. Ganska fult filmad med närgången kamera som flänger runt och försöker hitta skärpan. Till råga på allt över två timmar lång.
2018-04-06
En pedagogisk inblick i finansvärlden i en film som överraskande nog aldrig blir tråkig. Men ska verkligen Hollywood peka finger på det här sättet? (8+/15)
canon4
2018-01-28
höjer från en fyra, en av mina favorit börsfilmer