2.9

The Birth of a Nation

Vi får följa den predikande slaven Nat Turner som nyttjas av sin ägare att sprida falskt hopp bland slavar i den amerikanska södern, 30 år innan det amerikanska inbördeskriget. Efter att ha upplevt fruktansvärd grymhet mot både sig själv, sin fru Cherry och sina medslavar leder Nat ett uppror för sitt folks frihet.

Originaltitel The Birth of a Nation
Regissör Nate Parker
Manus Nate Parker
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Nate Parker, Armie Hammer, Penelope Ann Miller, Jackie Earle Haley, Mark Boone Junior, Colman Domingo, Aunjanue Ellis, Dwight Henry, Aja Naomi King, Esther Scott, Roger Guenveur Smith, Gabrielle Union, Tony Espinosa, Jayson Warner Smith, Jason Stuart
Filmnummer 119981

Engravadlax
2018-09-20
Bättre än sömnpillret som är 12YaS iaf. Gåshud när Nat predikar Isaiah 42:10-17 hos Randallfamiljen.
setterwall
2018-07-09
Stark.
arruba
2018-01-30
Det blir lätt så att man vill dra liknelser till 12 years a slave, och det kan man väl göra. Men det är två väldigt olika filmer, denna filmens sista del är betydligt mer action. Bra är den dock, den saken är klar.
Jamesa
2017-11-20
Riktigt bra historiskt dokument. Rekommenderas.
PeterTheW
2017-06-04
Gillade den. 12 years a slave möter Django.Om än inte lika välskrivet, Samt att historien bakom skapar sina kontroverser.