3.3

The Black Balloon

15-årige Thomas slits mellan kärleken till sin autistiska bror och längtan efter en normal vardag där ansvar och konflikter i hemmet byts ut mot ett normalt tonåringsliv. Frustration över den inverkan broderns autism har över hans möjligheter till ett eget liv framstår som oöverstigliga men kärleken till brodern är stor och han slits ständigt mellan glädje och hat.

Originaltitel The Black Balloon
Regissör Elissa Down
Manus Elissa Down, Jimmy Jack
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Rhys Wakefield, Toni Collette, Luke Ford, Erik Thomson, Gemma Ward, Firass Dirani, Nathin Butler, Lisa Kowalski

2016-10-25
Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och storyn i sig är det väl inget fel på. Filmen ger dock en ganska felaktig bild av folk med autism men i övrigt finns det inte mycket att klaga på.
hulqen
2012-08-12
Stor överraskning, både innehållsmässigt och skådespelarinsatserna. Luke Ford gör en enorm insats som Charlie och Gemma Ward är sjukt bra. Stark, trovärdig (oftast i alla fall) och medryckande. Storyn är väl kanske aningen platt, men det gör liksom inget. Vi får titta in i deras liv en stund och sen lämnar vi dem. Stabil fyra!
Genstruktur
2012-05-17
En stark 3a!
Jompalompier
2012-03-26
Mysig.
Zipper
2011-08-15
Det är möjligt att jag är lite för snål när jag sätter betyg på denna underskattade pärla. Riktigt fina skådespelarinsatser, särskilt av killen i huvudrollen.
jennah
2011-07-08
Så himla bra! Villka skådisar, jag svalde det med hull och hår. Riktigt jobbig att se på mellan varven men det är ju bara bevis på att de lyckats. Den gick rätt in i hjärtat på mig!
mucklan89
2010-12-27
Åh, denna såg jag på en lång bussresa. Fantastisk film som stannar kvar efteråt :)
MrsMintage
2010-10-14
Underbar tragikkomisk film. Skrattade/grät.
transparent
2010-08-21
Min första film som jag såg genom Voddler vilket funkade kanon. Gillade verkligen filmen, den berör. Stark fyra!
TantEva
2010-08-15
Rex sa att jag tyckte den här var bra ;)