3.9

The Black Power Mixtape 1967?1975

Med arkivmaterial som legat glömt i svenska källare i över 30 år berättar filmen historien om den afro-amerikanska medborgarrättskampen under åren 1967-1975. Regissören kombinerar mäktigt arkivmaterial, musik från bl.a. Questlove, med nutida intervjuer från nu ledande afro-amerikanska artister, aktivister och forskare.

Originaltitel The Black Power Mixtape 1967?1975
Regissör Göran Olsson
Manus Göran Olsson
Genre Dokumentär, 2010-tal
Skådespelare Erykah Badu (röst), Talib Kweli (röst), Melvin Van Peebles (röst), Ahmir-Khalib Thompson (röst), Kathleen Cleaver (röst)

miss_spears
2014-10-29
Halleluja! Fy fan vad bra!
sunvalley
2014-01-31
Betyget är i överkant, men bilderna är verkligen fantastiska att ta del av. Jag blir också väldigt sugen på att läsa mer av och om Angela Davis och Stokely Carmichael.
kanzi
2013-10-23
Intressant film, men detta är till störst del på grund av faktumet att ett svenskt team spelat in materialet på 60-/70-talet. Filmen i sig är bra men inte så mycket mer. Sevärd absolut.
Ima_Tree
2013-08-23
Intressant stycke historia som får lite nutida allvar med berättarröster som Questlove och Eryka Badu etc. Ibland är det lite svårt att tränga bort funkgitarrerna som ekar i huvet när man ser alla mikrofonfrisyrer och skägg bara.
Ghostface
2013-01-22
Stark samhällsskildring.
Raimo_1985
2012-09-17
Grymt bra. Finns ingenting dåligt med den här dokumentären. Man lär sig en en del nytt. Inte visste jag att Gustav VI Adolf träffat Martin Luther King.
lekke
2012-07-04
Helt okej dokumentär som har ett lite udda inslag med att förlita sig på talares röster istället för att se "talking heads" i rutan. Inte dumt alls. Stark 3:a.
menschenfeind
2012-04-06
Första biten, den "historiska", är intressant och sevärd men det känns inte som om Olsson lyckas vare sig knyta ihop det eller koppla ihop det till dagens läge. I slutändan blir det som så ofta mest nostalgiskt i stället, vilket är synd för ämnet är på många sätt ännu mer relevant idag.
Podpolkovnik
2012-03-17
Helt okej. Intressant ämne som torde belysas mer!
Mikka
2012-03-17
Vissa bitar är riktigt intressanta och ämnet helt klart värt uppmärksamhet, men filmen är ganska tråkig nu och då och känns lite blek. 3-