2.5

The Bling Ring

Ett gäng tonåringar besatta av mode och berömmelse gör inbrott i kända personers hem i Los Angeles. Drivna av lusten att äga samma kläder som de Hollywood-kändisar de dyrkar spårar de upp sina offer på internet, bryter sig in i deras hem och själ designerkläder, smycken och andra dyra statusprylar.

Originaltitel The Bling Ring
Regissör Sofia Coppola
Manus Sofia Coppola
Genre Drama, Kriminalare, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Katie Chang, Israel Broussard, Emma Watson, Claire Julien, Taissa Farmiga, Georgia Rock, Leslie Mann, Carlos Miranda, Gavin Rossdale, Stacy Edwards, G Mac Brown, Marc Coppola, Janet Song, Annie Fitzgerald, Doug DeBeech, Erin Daniels, Patricia Lentz

Jamesa
2018-01-22
Huh vad hemsk. Huvva.
KyLLo
2018-01-20
Brist på djup? Sofia Coppolas filmer brukar inte vara djupa och jag ser inte det som ett grundkrav för att filmen ska vara bra och intressant. Tvärtom är det skönt att det finns filmer som inte är djupa, klyschiga, helt förutsägbara eller översentimentala. Den är fantastiskt fint regisserad. Sofia Coppola känns som något av en perfektionist, men utan att överarbeta. Visuellt brukar det vara fröjd att titta på filmerna och så även här. Foto, scenografi, teknik... allt sitter som det ska. Dåliga skådisar? Nej, helt okej skulle jag säga. Särskilt som det inte bara är välkända namn. Det finns exempelvis sämre skådisar i Lost in Translation. Sedan kan jag visserligen tänka mig att det är lätt att blanda ihop rollperson med skådespelare. Provocerande? Även om den är verklighetsbaserad bör man tänka på att det är fiktion. Man behöver inte sympatisera med någon av huvudpersonerna, utan väljer själv. Ändå smått annorlunda, vacker, intressant och småspännande. Oavsett vad man tycker om filmen är det nog en som många sent lär glömma.
karlmats
2017-05-16
Baserad på en Vanity Fair-artikel. Jo, känslan var sannerligen att det var den sämsta premissen sen Battlefield som var baserad på spelet Sänka Skepp. En ytlig film om en ytlig värld där det inte heller händer nånting av värde, varken på karaktärsutvecklingsfronten (omg vi åker hem till random kändis och kliver in och tar det vi vill ha, om och om igen), dialogen, logiken eller det visuella. Skådisarna är överlag kassa och det känns som att Coppola faktiskt tror att hon är smart i sin extremt taffliga skildring av en ungdomlig Snapchat-kultur som lever för dagen och skiter i konsekvenserna. Förutom det rent repetitiva i att de egentligen bara spelar om samma scen flera gånger om känns det provocerande dumt att de bara verkar kunna kliva in i vilket hus de vill och ta precis vad de vill utan att egentligen vara i närheten av att åka fast under en lång period, de känns ju inte direkt som några kriminella snillen, snarare tvärtom, puckade ungdomar med totalt avsaknande av konsekvenstänk. Jag mår lite illa faktiskt. Inte ens Emma Watson är bra. Jag tittade igenom mina 1or från 2013 och kan konstatera att det trots närvaron av två riktiga Uwe Boll-kalkoner egentligen bara är Don Jon som kan ge den här en match om titeln årets sämsta film. Lost in Translation känns verkligen som en lyckoträff, om Coppola inte betalade nån för att få krita dit sitt namn på kontraktet förstås. 1an är gjuten.
supermancover
2017-05-13
En knapp tvåa.
2017-02-03
Precis lika seg, tråkig och fullständigt poänglös som resten av Sofia Coppolas filmografi (med undantag av Virgin Suicides då).
Murvel48
2016-09-30
Första timman var tråkig, enformig och tämligen värdelös. Sista halvtimman var lite bättre men det räcker inte.
yrkeschaufföre
2016-08-16
Å nu inser jag att jag trodde att det var "Spring breakers" jag såg, det förklarar varför handlingen inte var som jag fått för mig.
yrkeschaufföre
2016-08-16
Här var det inte mycket handling! Men jag satt ändå igenom den så en svag tvåa kan den väl få?!
sfrank
2015-07-31
Känns som det skulle bli en helt annan film om de castat mer efter det riktiga Bling Ring gänget och umgänget.
Roswall
2015-05-18
En materialistisk kullerbytta. Kul kommentar på en del av vår samtid.