3.4

The Boat That Rocked

Efter att Carl relegerats från skolan skickar hans mor honom till sin gudfar Quentin för att få honom på rätt spår igen. Men Quentin är chef på piratradiostationen Radio Rock, som sänder från en båt mitt ute i Nordsjön och är befolkad av en eklektisk grupp av rock & roll-DJ:er.
Gänget leds av Greven, en stor och gapig amerikan som är kung över radiovågorna och lever för musiken. Han backas troget upp av sina medprogramledare Dave, ironisk, intelligent och grymt rolig; Simon, supertrevlig och ständigt på jakt efter sann kärlek; Midnight Mark, gåtfull, stilig och tystlåten; Wee Small Hours Bob, en natt-DJ vars intressen är folkmusik och droger; Thick Kevin, innehavare av den lägsta intelligens mänskligheten någonsin skådat; On-the-Hour John, nyhetsuppläsare; samt Angus ?The Nut? Nutsford, troligen den mest irriterande mannen i Storbritannien.

Originaltitel The Boat That Rocked
Alternativ titel Pirate Radio
Regissör Richard Curtis
Manus Richard Curtis
Genre Komedi, Drama, 2000-tal
Skådespelare Bill Nighy, Gemma Arterton, Emma Thompson, Kenneth Branagh, January Jones, Nick Frost, Rhys Ifans, Philip Seymour Hoffman, Rhys Darby, Tom Sturridge, Jack Davenport, Chris O'Dowd, Talulah Riley

Skapad 2009-12-23 av AddeColciago
Richard Curtis är engelsmannen som ensam ligger bakom hela världens syn på just brittisk film. Kanske inte helt ensam, men klart är att när man tänker på brittisk film förekommer säkert Notti...   Läs mer »

Roswall
2018-09-20
Riktigt sunkig och osköna till stor del, men det lyfter ju längre filmen går, och något mer av substans, förutom en viss charm, förmedlas.
2017-10-22
blackcassette
2017-06-30
Mossigt och gubbigt.
AlbertSpica
2015-09-10
Fick en jävla sug på att vara ombord på båten, gött arbete, gäng och liv.Överlag skön musik och stämning, andra halvan är riktigt bra medans första känns sådär,den kunde även kortats ner med 20/30 min. Saknar hoffman. Stark 3:a.
norberry
2015-09-03
Lite unkna teman men sådan var ju tiden. Utöver det en film som alltid får en på gott humör!
Engravadlax
2015-04-06
Lite ljummen i början, men blir rätt bra till slut.
alexis_flohr
2015-02-17
Såg denna film mer eller mindre i feberyra men tror inte den skulle göra sig så mycket bättre om jag såg om den. Riktigt trist kvinnosyn och full av klichéer. De onda brittiska politikerna var väl mycket av en karikatyr och även om det fanns underhållande inslag var det lite av ett bottennapp. Sista tredjedelen var nästan outhärdlig...
Ettvissetlöv
2015-01-24
För att vara en så skön, härlig och lättsam film är den synnerligen svåruthärdlig.
2014-12-31
Tyst för mig själv tänkte jag före jag körde igång filmen att detta blir ett blu-rayköp. Det var dels kombinationen av att jag idag har rätt bra koll på vad jag gillar för film och dels det att jag verkligen ville älska denna film som gjorde att jag drog denna förhastade slutsats. Nu charmas jag dock av filmens sköna karaktärer, roliga dialog, underhållande scener och underbara soundtrack men problemet för mig trots alla dessa positiva saker är att själva historien är alldeles för tunn.
papabobadiof
2014-11-03
Sexistisk skitrulle som våldför sig på sjukt bra musik. Ogilla!