3.5

The Bourne Identity

Handlar om en man som räddas från en säker död utanför den franska kusten av en fiskebåt. Han återhämtar sig, men snart står det klart att han har drabbats av total minnesförlust. Hans kunskaper, fysik och kunskap i flera språk tyder tyder dock på ett farligt förflutet. Nu börjar hans jakt efter på sin identitet och sanningen. Till sin hjälp har han den hemlighetsfulla Marie och snart inser han att de jagas av lönnmördare.

Originaltitel The Bourne Identity
Regissör Doug Liman
Manus Tony Gilroy, W Blake Herron
Genre Action, Thriller, Äventyr, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Matt Damon, Franka Potente, Chris Cooper, Clive Owen, Brian Cox, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Gabriel Mann, Walton Goggins, Josh Hamilton, Julia Stiles, Orso Maria Guerrini, Tim Dutton, Denis Braccini, Nicky Naudé, David Selburg, Demetri Goritsas

Skapad 2019-11-09 av entalpi
Den andra filmatiseringen av Robert Ludlum's bok \"The Bourne Identity\" (svensk boktitel; \"Identitet Kain\") börjar lovande jämfört med andra spion och agentfilmer. Matt Damon spelar en man som ...   Läs mer »

Andreas_
2023-06-14
Första filmen om agenten Jason Bourne, gjord efter den bästsäljande boken och även en remake från tv-serien på 80 talet med Richard Chamberlain. Matt Damon axlar rollen som Richard Chamberlain spelade med bravur, helt lysande, första gången jag såg denna så var jag ännu mer impad då jag vid tillfället aldrig kunde tänka mig Matt Damon i en sådan här roll men han är faktiskt suverän och som klippt och skuren för rollen, Doug Liman regisserar första filmen och han är en duktig regissör när det kommer till spännande action men tyvärr vid tillfället så var han helt värdelös på att filma fighting scener, så dom fighting scener som är blir bara röriga och alldels för snabba, man hinner knappt se något eller uppfatta vad som händer, övrigt så gör han ett mästerligt jobb för denna typ av film, det är ju en spion-action-thriller kan man säga och det är så här en riktigt välgjord och bra spion-action ska vara, James Bond filmerna borde ta notis och lära sig något, för tyvärr James Bond har inte kommit upp i någon klass standard sedan 80talet förutom Goldeneye och Casino Royale förstås, dom regisserade av Martin Campbell kändes lite mer likt dessa Bourne filmer. När denna kom så var den nog bland det bästa jag sett inom actionfilm, idag är det såklart inte så, mycket bättre har kommit sedan dess och denna har inte åldrats så väl som man hade velat men storyn är fortfarande intakt, väldigt spännande och i ett rasande tempo så det blir aldrig segt eller tråkigt, då är ju manuset skrivet av en av vår tids bästa manusförfattare också, Tony Gillroy, allt jag sett med denna man bakom manuset har varit mästerligt välskrivet. Förutom suveräna Matt Damon så ser vi ett gäng bra skådespelare i bi-roller som jag vill höja också, Franka Potente, Chris Cooper, Clive Owen, Brian Cox och Julia Stiles är alla väldigt bra i mindre roller, detta är som sagt första filmen av egentligen 5 stycken Bourne filmer, först en trilogi, sedan en avstickare med en spin-off där Jeremy Renner fick hoppa in i huvudrollen om en annan karaktär men ändå med anknytning till Bourne och sedan en sista 5:e film där Matt Damon var tillbaka för att knyta ihop säcken, förr såg man dom en och en med många års mellanrum men nu när jag sett om alla direkt efter varandra så blir varje film mycket mer intressant då man hänger med bättre i alla anknytningar om händelser och karaktärer osv, så jag rekommenderar att ska man se dessa igen eller för första gången så se alla Bourne filmer direkt efter varandra för en bättre upplevelse, betyget för denna första film blir en svag 4:a och det är endast pga att den är väldigt ålderstigen idag.
Muhammed
2021-09-23
Var tveksam till Matt tidigare men han överraskar och verkar ha hittat sin stil som övertygar i sin beslutsamhet. Mycket närvaro och det är ganska sällsynt i Hollywood.
naiiv
2020-12-25
Spännande att titta in i bildspråk och stil från en tid som både är och inte är länge sedan. Så mycket små bilar. Var det så i verkligheten runt år 2000 eller är det en amerikansk films sätt att säga att vi befinner oss i Europa?
2020-03-15
En film som inte åldrats allt för väl. Kan tänka mig att anno 2002 detta where the shit- gällandes action. Visst innehåller jädrans mkt.. schysst action/fighting scener. Sen den dära hund-koje biljakten haahaa/sanslöst#/ 2+
kanemura
2020-02-17
Jag såg om den igår för första gången på säkert åtta år och kände att jag hängde med lite bättre den här gången. Bra spionfilm och Franka Potente är lite stabilare och enklare att lyssna på än skrikiga fotomodeller från 60-talets bondfilmer. Damon är lätt att gilla och Chris Cooper är alltid bra.
Qhorinhalfhand
2018-04-03
En stabil och helt klart sevärd agentrulle, stark start på filmserien.
C12
2018-02-28
Börjar bra, men blir tillsist löjlig. Ge karln en blå trikå med S på bröstet.

2017-05-07
Starter riktig bra men er litt for ujevn for å få femmeren, men +4 blir det.
2016-10-17
Bättre än originalet! Svag 5:a.
Robkiller
2016-08-21
Helt ok agentaction, även om det känns väldigt tamt om man jämför med de brittiska motsvarigheterna... håller intresset uppe utan att ta sig riktigt...