3.5

The Bourne Ultimatum

Allt han ville var att försvinna. Istället jagas Jason Bourne av människorna som gjorde honom till den han är. Men inte ens en ny generation av yrkesmördare kan avskräcka honom från att söka svaret på frågan vem han en gång var.

Originaltitel The Bourne Ultimatum
Regissör Paul Greengrass
Manus Tony Gilroy, Scott Z Burns, George Nolfi
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Matt Damon, Scott Glenn, David Strathairn, Julia Stiles, Albert Finney, Joan Allen, Paddy Considine, Corey Johnson, Scott Adkins, Daniel Brühl, Colin Stinton, Edgar Ramírez, Joey Ansah, Lucy Liemann, Tom Gallop, Dan Fredenburgh

dudson
2020-02-21
Stressig/ uppjagad film-serie Bourne. Visst inte en död sekund. Sen även schyssta spännings scener samt läckert filmat rakt av. Men riktigt själlöst tyvär. 2+
Qhorinhalfhand
2018-07-16
Filmen var stabil hela vägen fram till slutet som för mig var en besvikelse. I övrigt mycket bra action och spännande, i likhet med dom tidigare filmerna, men inte riktigt samma klass.

2017-05-08
Den svakeste i serien men som en del av helheten får den fire minus.
psyche_delic
2016-12-02
Alla viktiga ingredienser från de tidigare filmerna finns med: biljakten, Bourne klättrar på utsidan av ett hus, Bourne leder en kvinna med ett fast grepp kring hennes arm, alla är ute efter honom men någon är ändå på hans sida, en lite längre fight med en mer jämbördig motståndare, Bourne minns lite grejer, folk talar engelska med honom för tittarnas skull, konspirationen växer ett steg till utan att det känns som det finns en ände. Som att de skrev ett manus och sedan ändrade lite detaljer för varje ny film.
distinkt
2016-09-22
lol så dåligt
saggesaliv
2015-11-25
Bäst i serien! De blir bättre ju längre serien fortskrider, även om jag inte tycker att någon av dem är något egentligen speciellt. Denna var intressant, spännande, hyfsat stilren, och hade en fin mystisk touch. Det är dock fortfarande en ganska slibbig Greengrass hollywood-produktion och inte mer till film än actionfylld fredagsunderhållning! 57/100
Solidus
2015-02-07
Värdig avslutning på en intensiv action-trilogi. Elegant och fartfylld. Mycket bra!
2014-12-14
Jason Bourne är tillbaka och han kommer tillbaka precis på det sätt jag vill och kräver av en action-thriller dvs. massor av härlig action och intensiv spänning. Matt Damon är verkligen helrätt för denna roll och en annan styrka är de starka skådisarna i birollerna. Detta är helt klart en film som är gjord för att underhålla sin publik. 4+
spielmitmir
2014-04-18
Alla tre filmerna hänger ju ihop. Tvåan och trean kanske mer än ettan och tvåan till och med. Allt som allt är det en mycket bra trilogi som tål att ses om många gånger. Välspelad!
itne
2013-09-07
Minst lika bra som 1an och 2an! Väldigt bra film, kan se den om och om igen!