3.1

The Boxtrolls

En föräldralös pojke som fått namnet Eggs uppfostras av sopsamlande troll som lever under gatorna. Bland människorna är den rådande uppfattningen att trollen är farliga och blodtörstiga varelser, vilket inte kunde vara längre från sanningen. En ondsint trolljägare med siktet inställt på en statusfylld vit hat drar nytta av detta och börjar tillfångata boxtrollen. För att rädda sina vänner går pojken samman med en godhjärtad överklassdotter som fått upp ögonen för människors felaktiga uppfattningar om trollen.

Originaltitel The Boxtrolls
Regissör Graham Annable, Anthony Stacchi
Manus Irena Brignull, Adam Pava
Genre Äventyr, Fantasy, Animerad, Familjefilm, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Isaac Hempstead Wright (röst), Elle Fanning (röst), Simon Pegg (röst), Toni Collette (röst), Ben Kingsley (röst), Nick Frost (röst), Jared Harris (röst), Richard Ayoade (röst), Tracy Morgan (röst), Dee Bradley Baker (röst), Steve Blum (röst)

Skapad 2014-09-08 av ehansi
Höstens stora familjefilm bjuder med oss på ett äventyr utan dess like, där ostar är heligt och små lådfigurer bor under marken. Baserad på boken \"Here Be Monsters!\" av Alan Snow och gjord m...   Läs mer »

rådjursblicken
2019-08-25
gillade den här filmen mycket, men skämtet om att (den manliga) skurken klär sig i kvinnokläder är ju riktigt förlegat. synd på en annars mysig film.
KyLLo
2019-06-24
Jag förstår inte storheten. Tyckte inte att det fanns något särskilt intressant eller anmärkningsvärt. För barnslig också. Jag har svårt för den där övertydliga pedagogiken. Men visst duger den att ha på i bakgrunden. Paranorman är väl ett snäpp vassare och Coraline minst två.
Jensx15
2017-07-29
Bra samhällskritik
2016-12-26
Kanske den elakaste animerade barnfilm jag sett - skurkarna är verkligen ingen lek. Snygg är den också - alltså filmen. Och nästan inget trams och snuttegull. Ändå är den varm och charmig, och bjuder på flera skratt. En film att verkligen gilla men knappast att älska. (9/15)
Fiskjävel
2016-11-26
Rent innehållsmässigt är det kanske inte den bästa barnfilmen jag sett. Kan dock inte förbise dess charm. 3-.
Greystalker
2016-09-01
Bra, gillar filmerna de gör. Coraline och ParaNorman är snäppet vassare än denna.
bojaka
2015-07-25
Mycket underhållande och lite mörk film. Fantastisk välgjord och sevärd även om handligen (boxtrolls till trots) i grund och botten inte är något nytt. Snatcher bär nästan hela filmen på sina axlar och gör det väl!
haajen
2015-05-25
Som alltid hos Laika, välgjort, skruvat och väldigt charmigt. Deras filmer känns helt enkelt lite mer personliga än merparten av de animerade filmer som görs av de större bolagen.
celec
2015-04-27
gillade stämningen i filmen men inte lika bra som aardmans bästa men inte långt ifrån. riktigt bra röstskådisar på engelska gör ju inte filmen sämre heller, framförallt ben kingsley och jared harris
vonadel
2015-04-05
Lite trögstartad, men tar sig efter hand. En del riktigt bra och roliga scener, framför allt med Snatcher i huvudrollen. Såg den på svenska vilket inte ger en helt rättvis bedömning. 5/10