3.1

The Boy in the Dress

Dennis är en 12-årig pojke som bor i ett vanligt hus på en vanlig gata, men drömmer om att vara annorlunda. Han spelar fotboll med kompisarna och saknar sin mamma som lämnat familjen. En dag hittar han ett modemagasin och med hjälp från Lisa, skolans coolaste tjej, skapar han sig en ny personlighet.

Originaltitel The Boy in the Dress
Regissör Matt Lipsey
Manus David Walliams, Kevin Cecil, Andy Riley
Genre 2010-tal, Komedi, Drama, Familjefilm
Skådespelare Billy Kennedy, Felicity Montagu, Tim McInnerny, Temi Orelaja, Jennifer Saunders, Aaron Chawla, Meera Syal, Rosheen Hinze, Oliver Barry-Brook, Steve Speirs, Emma Cooke, Harish Patel, Kate Moss, Sonny Ashbourne Serkis, James Buckley, David Walliams

Memmem
2017-07-19
Utmärkt, skrattlockande familjekomedi! Trots den korta, sterila beskrivningen av filmen såg jag den så småningom, och det var tur, för det var en riktigt trevlig komedi som lockade till många skratt. BBC har spelat in den första av en serie framgångsrika böcker av engelsmannen David Walliams (sic). Detta är en mycket kul och underfundig film som egentligen inte handlar om någon transvestit, utan om en pojke som tycker klänningar är vackra, och som lockas av en flicka att klä sig i en. Hans mamma har rymt från familjen med en takläggare och hans pappa sörjer henne. Pojken och hans storebror går i en högstadieskola med skoluniformer. Väl spelat av många skådespelare, som ofta hos BBC, som visar naturliga känslor. Bra bilder av pojkens bostad, skolan och diverse affärer. Åtskilliga utomhusscener från skolgården och fotbollsplanen. Lämplig musik. Betyg: 4-
KyLLo
2015-08-11
Visserligen är det en småflamsig och inte särskilt trovärdig familjefilm. Samtidigt innehåller den ett tydligt budskap, många starka personporträtt och inte minst är den fullproppad med brittisk humor som faller mig i smaken. Stark trea.
malin93
2015-08-07
Den här var ju jättegullig, och rolig också! Handlar inte bara om en pojke i klänning utan tar upp saker som saknaden av en förälder och rädslan för vad andra ska tycka om en. Lagom längd samt några bekanta ansikten som jag blir glad av att se. Stark trea!
okidoki
2015-08-06
Nåja, kanske mest en barnfilm.
foppa99
2015-08-03
Varför sända denna en vardag kl 21-22?? Mer lämpligt en söndag kl 15.