3.7

Pojken i randig pyjamas

Under andra världskriget tvingas åttaårige Bruno att flytta från vännerna och tryggheten i Berlin till landsbygden, där hans far är befälhavare över ett koncentrationsläger. Detta håller familjen dock hemligt för Bruno, som på egen hand upptäcker sina nya omgivningar. Här lär han känna Shmuel, en jämngammal judisk pojke som är fånge på lägret och en vänskap uppstår mellan pojkarna.

Originaltitel The Boy in the Striped Pyjamas
Regissör Mark Herman
Manus Mark Herman
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Asa Butterfield, David Thewlis, Vera Farmiga, Amber Beattie, Jack Scanlon, Rupert Friend, Cara Horgan, Jim Norton, David Hayman, Richard Johnson, Sheila Hancock, Iván Verebély

Skapad 2019-12-18 av wst
Det är mitt under andra världskriget och den åttaåriga pojken Bruno (Asa Butterfield) tvingas lämna sina vänner hemma i Berlin för att flytta med familjen till ett nytt hem på \"landet\" då p...   Läs mer »

2018-12-21
Fin film, men nja överskattad. Detta är en sån här film som man bör sätt en 5:a för att....
mammene
2018-12-01
Om man för en stund försöker glömma att man har facit i hand och ser det genom de två pojkarnas ögon, hur de försöker få ihop någon slags förklaring vad som händer omkring dem, då tycker jag man lyckats mycket bra. Ett mycket intressant grepp att ta sig an denna tid på och när man i ett andetag förstår vart det bär hän så är det svårt att härda ut och ilskan stiger för vad människor är kapabla till. Stark trea.
NoWireHangers
2018-05-03
Filmens bästa delar är de som skildrar de vuxna. Där finns många bra scener som är välskrivna och skildrar hur kommendanten (pappan) förhåller sig på lite motstridiga sätt till olika personer som kanske inte riktigt är tillräckligt hängivna nazister, vilket hans fru också påpekar i en scen. Men filmens huvudhandling är handlar ju om barnen, där huvudpersonen Bruno utvecklar en vänskap med en jämnårig koncentrationslägerfånge utan att alls förstå vad det egentligen för ett ställe (han tror att det är nån typ av bondgård). Men Brunos naivitet skildras egentligen bäst i scenerna med en vuxen fånge, Pavel, som ibland hjälper till i hushållet. Bruno har lite svårt att förstå varför Pavel "valt" att sadla om från att vara läkare till att skala potatis. Men vänskapen med den 8-årige fången känns mer konstlat och betydligt mindre övertygande.
idaho1981
2018-02-10
Otäck och bra. Men om man jämför man med boken så är det inte mycket att hänga i julgranen. Men skådespeleriet är bra och grundhistorien är bra och annorlunda.
Dream
2018-01-08
En förfalskad och förskönad bild av Nazisterna i denna film, vilket jag har lite svårt för! Men bortser man från försköningen och bara ser det som en helt vanligt drama med Nazistiska influenser, så är det en helt okej rulle som man kan se mer än en gång.
silvertrain
2017-05-27
En bra, lärande och gripande film om Andra världskriget. Både hemsk och fin på samma gång. Barnskådespelarna gör bra insatser. Det gör de vuxna också. Jag tror dock inte riktigt att det är som Dream säger med att nazisterna inte släppte in judar i hemmet. För jag har sett en intervju med en som överlevde förintelsen och han sa att de fick vara med i köken och hjälpa till med att skala potatis ungefär som de fick göra i den här filmen.
swecarlsson
2017-02-23
En fin film som visar förintelsen från ett barns perspektiv. Intressant och fångande, sevärd.
Sir_Lord
2016-04-06
Väldigt välgjord men når inte topp pga det ska talas engelska i dessa tyska filmer vilket jag har svårt för.
Mysharry
2015-11-28
Den hade varit ännu starkare om den varit på tyska. Välgjord, med trovärdiga karaktärer. Butterfield är bra i sin otroliga naivitet. Lagom lång, och lagom långsam. Se den.
garpa
2015-11-26
För den som inte känner till nazisternas gärningar är denna film kanske givande. I övrigt tråkig och förutsägbar. Den är inte lika mörk som den hade kunnat vara, mesig med andra ord. Rekommenderas inte.