3.4

Den osynliga flickan

Det är tidigt 2000-tal i Afghanistan och en före detta lärare blir arresterad av talibanerna. Hans unga dotter utger sig för att vara pojke för att försörja sin familj medan hon försöker hitta ett sätt att få ut sin pappa ur fängelset.

Originaltitel The Breadwinner
Regissör Nora Twomey
Manus Anita Doron
Genre Animerad, Drama, 2010-tal
Skådespelare Saara Chaudry (röst), Soma Chhaya (röst), Noorin Gulamgaus (röst), Laara Sadiq (röst), Ali Badshah (röst), Shaista Latif (röst)

malin93
2018-11-01
Inte riktigt lika bra som Secret of Kells eller Song of the Sea, skapade av samma studio. Även om det är en bra historia, så blir jag inte berörd på samma sätt som de två andra filmerna. Filmen är otroligt vacker och har en del av det drömska berättandet, samtidigt som den är baserad på hur det verkligen var i Afghanistan. Rekommenderas, särskilt för den som är intresserad av flickors villkor i olika länder.
zeke_karlsson
2018-10-28
Bland det bästa jag sett! Filmens miljöer är tecknade med hjälp av minnen från människor som bodde i Afghanistan innan kriget bröt ut. Eftersom fotografering var förbjuden så finns det inte mycket källmaterial att utgå från förutom nyare fotografier tagna av miltär osv. Att unga flickor klädde ut sig till pojkar förekom ofta också i verkligheten. Allt som allt så verkar filmen vara en realistisk skildring utifrån befolkningens perspektiv och animation passar mycket bra in och möjligör en chans att återskapa miljöer och berättelser som annars hade vart svårt att visa.
myslas
2018-08-16
En väldigt engagerande historia och väl värd sin nominering till Oscar. Den lilla reservationen jag har är att det inte är en Afghansk produktion och att det är svårt att veta hur mycket som är gjort från ett västerländskt perspektiv av landet.
HerrNenne
2018-04-16
Jag önskar det var fantasy.
atroxa
2018-02-28
Skulle kunna vara baserad på Osama (2003).