2.2

Love by Rape

Två vänner, Mike och Werner, gillar att jaga flickor. En natt möter de en oskyldig ung student vid namn Alice och deras "spel" vänds plötsligt till något våldsamt.

Originaltitel Mädchen mit Gewalt
Alternativ titel Cry Rape, Shiki-jou Gunrentai, The Brutes
Regissör Roger Fritz
Manus Roger Fritz, Jürgen Knop, Winfried Schnitzler
Genre 70-tal, Drama, Thriller
Skådespelare Helga Anders, Klaus Löwitsch, Arthur Brauss, Astrid Boner, Renate Grosser, Elga Sorbas, Rolf Zacher, Monika Zinnenberg

2017-12-26
Själva uppbyggnaden är rent undermålig och har egentligen inga kvalitéer överhuvudtaget. Men efter våldtäkten så blir filmen en helt annan. Två förövare och ett offer i ett ensligt grustag (eller vad det nu är) ska försöka hantera det som har hänt. Ett taffligt manus där karaktärerna agerar rätt så märkligt skapar (omedvetet?) en obehaglig realism. Stockholmssyndrom, hämnd, maktlöshet och skuld, kontra hot, manipulation, samvete och penismätning. Det är sällan lätt att veta vad som ska hända härnäst. Vill man bara ha duktigt med sleaze och brutal RnR, så får man nog leta någon annanstans. Visst; detta är en skräpfilm och den är duktigt elak, men inte på det traditionella sättet. Lite manusjusteringar och detta skulle kunna bli en riktigt bra teaterpjäs. (9-/15)