3.4

The Butler

Från 1952 till 1986 tjänade Cecil Gaines åtta presidenter som butler i Vita Huset. Under dessa år hade han en unik åskådarplats då politisk och rasrelaterad historia kom att skrivas.

Originaltitel The Butler
Alternativ titel Lee Daniels' The Butler
Regissör Lee Daniels
Manus Danny Strong
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Forest Whitaker, Oprah Winfrey, David Oyelowo, Elijah Kelley, Cuba Gooding Jr, Lenny Kravitz, Colman Domingo, Yaya DaCosta, Terrence Howard, Adriane Lenox, Clarence Williams III, Alex Pettyfer, Alan Rickman, James Marsden, John Cusack, Liev Schreiber

92axha10
2018-04-27
Kan inte låta bli att fundera om inte det här materialet hade kunna göras bättre i händerna på en skickligare filmskapare. Den är okej men inget speciellt eller minnesvärt.
2018-03-07
Så fanatisk bra var inte den här filmen...Lite väl snyftig i amerikansk anda...
pufred
2018-03-07
jopjop
2016-10-30
Tja... Var väl inte riktigt vad jag väntat mig. Rejält lökigt bitvis. Eller, det kanske var precis vad jag väntat mig. Trean är svag.
Rele
2016-10-26
En biografi om Cecil Gaines arbete och liv som butler i Vita Huset. Forest Whitaker gör en bra rollprestation. Väldigt tunt och ytligt manus. Jag ger en tvåa.
jonbo
2016-08-29
Fragmentarisk berättelse om viktiga saker. Det gör inte filmen automatiskt bra. Dessutom känns det ibland som att filmen tycker det är mest roligt att casta kändisar i presidentrollen än att låta Whitakers karaktär bli mer än butlern.
2016-08-19
Svag 3:a. Filmen är bra men kunde ha gjorts bättre. Forest Whitaker gör som vanligt väldigt bra ifrån sig.
HansMoleman
2016-05-28
Forest Whitaker är bra som vanligt. Ingen typ av film man inte sett förut, men ändå bra. Stark trea.
ergopliroforia
2015-12-19
Ganska intressant grepp med "husnegerns" utveckling och sakta uppvaknande (jag tänkte på Baladen om Rune Henry Johansson). Tyvärr upprepas samma gamla trams om icke-våld, Luther, Ghandi o.s.v. men något annat kunde vi såklart inte förvänta oss utifrån förutsättningarna. Konflikren blir dock tydlig och sanningen finns där att tyda för den som kan läsa mellan raderna av kapitalistpropaganda.
2015-12-16
Film om medborgarrättsrörelsen i Amerikas historia under 1900-talet är onekligen intressant och gör sig bra på film. Tyvärr vill man berätta hela historien över väldigt många års tid vilket gör att det känns som bara får smakprov och väldigt liten insyn under kampen under varje decennium. Sedan har jag svårt här och där sett till val av skådespelare. Ett tydligt exempel är Oprah Winfrey som jag personligen har svårt att skilja från Oprah TV-personligheten när jags er henne i film.