3.5

The Call of Cthulhu

Till sin brorson lämnar den döende professorn en dokumentsamling. Dokumenten beskriver en kult som dyrkar varelsen Cthulhu. Brorsonen börjar bit för bit sammanfoga de fasansfulla ledtrådarna från professorns material och när brorsonens fascination och besatthet av materialet ökar börjar han själv undersöka Cthulhu-kulten.

Originaltitel The Call of Cthulhu
Regissör Andrew Leman
Manus Sean Branney
Genre Stumfilm, Thriller, Mysterium, Skräck, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Ramón Allen Jr, Leslie Baldwin, Daryl Ball, John Bolen, Aidan Branney, Andra Carlson, Michael Dalager, Bruce Graham

daniel77
2016-11-04
Skådespel, kulisser och smink är verkligen handen i handsken. Tekniken kanske skulle behövt någon genomgång till för att få den där riktiga äkthetskänslan, men va fan. Sjukt imponerad av detta projekt!
Zelest
2016-04-16
Vet fasen inte hur jag ska betygsätta denna. Någonstans mellan 1 och 5... Så vi sätter en 3:a
Ehrmann
2015-08-19
Genialt att ta inspiration från tysk-expressionistisk scenografi, då berättelsen nämner R'lyehs "omöjliga geometri". Väldigt snygg filmatisering med öga för detaljer.
DrJW
2015-02-12
En mycket bra adaption av Lovecraft's bok. Gillade hur dem gjorde den här som en stumfilm och att den gav en den klassiska Universal-känslan.

2014-05-30
Känns både som en riktig stumfilm från 20-talet och som riktig Lovecraft. Begåvat på låg budget, och filmens stilistiska grepp passar berättelsen som handen i handsken. Ljussättningen ligger förvånansvärt nära 20-talet, vilket måste vara svårt att få till med dagens råfilm. Ödesdiger, melodramatisk och med samma känsla av gradvis ansamlade monstruösa detaljer som i originalnovellen.
Salvation_Mind
2014-05-09
Aldrig blivit ett fan av stumfilm och denna film hjälpte inte. Kanske skulle ha varit 20 minuter kortare för mitt intresses skull.
Bandersnatch
2013-08-25
Ligger nära novellen, på gott och ont. Jag gillar att de ansträngt sig för att det ska se ut som "gamla" effekter, med halvdana kulisser, stopmotion och överdrivet inklippta personer i vissa scener. Dock är ljussättningen rätt rutten, då det verkligen ser ut som att den är filmad likadant som typ Lost, fast de gjort om allt till svartvitt. Det borde varit lite skitigare ljuskvalitet.
johnaleks
2013-06-16
jag fattar inte lovecraft/cthulhu-hypen, det är ju bara nördigt, idén med en episk ondska är förstås häftig men då duger det knappast med korta berättelser vars höjdpunkt alltid är ett slemmigt monster, en tvserie hade ju varit det bästa formatet för att bygga upp den sortens stämning men det behövs också en manusförfattare som inte lider av HP's ålderdomliga uppfattning om vad skräck är
Ramza
2013-05-12
Småcharmigt men knappast upphetsande.
(finnsinte)
2013-03-01
Denna var riktigt bra. Kan instämma i att vissa detaljer känns lite väl moderna, men på det stora hela är det så bra filmspråk och så troget originalet att jag lätt har överseende med sådana petitesser. Trodde knappt att en Call of Cthulhu-filmatisering skulle kunna bli intressant alls, men som tur är tvingas jag erkänna mig överbevisad.