The Cave

Djupt inne i den rumänska skogen snavar en grupp av vetenskapsmän på ruinerna av en gammal trettonhundratals kyrka. När de tittar närmare på sitt fynd gör de en häpnadsväckande upptäckt - kyrkan är byggd över ett enormt underjordiskt grottsystem. Lokala biologer tror att grottan bebos av ett helt nytt ekologiskt system och en grupp av amerikanska grottforskare hyrs in för att hjälpa till att undersöka grottans hemlighet. När Jack, hans bror Tyler och deras två kollegor, som är äventyrslystna professionella grottutforskare startar sin expedition finner de inte bara ett nytt ekologiskt system, utan också en helt ny biologisk art.

Originaltitel The Cave
Alternativ titel Prime Evil
Regissör Bruce Hunt
Manus Michael Steinberg, Tegan West
Genre 2000-tal, Action, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Thriller
Skådespelare Morris Chestnut, Eddie Cibrian, Kieran Darcy-Smith, Cole Hauser, Lena Headey, Marcel Iures, Daniel Dae Kim, Piper Perabo, Rick Ravanello, Brian Steele

Skapad 2019-11-13 av Loomis
Ibland sitter man där och tittar på en film och kan inget annat än att tycka synd om skådespelarna. ”The Cave” är en film som på pappret beskrivs som en blandning av ”Alien” och överrasknin...   Läs mer »

2017-10-25
Jamesa
2017-10-23
Pendlar mellan stark 2:a och svag 3:a. Idé och upplägg är bra, spelandet ok, men dramatiken infinner sig inte helt. Infinns mest i de trånga passagerna.

2016-12-11
Helt ok.
O´Reilly
2016-04-13
Ett plus för att jag känner av klaustrofobin.
ekneB
2016-04-03
en film som inte riktigt klarar av att leva upp till potentialen den sitter på. Premissen bakom det hela är intressant men nånstans på vägen tappar dom spänningen i filmen. Monstren ser väldigt billiga ut vilket bidrar till en sämre upplevelse för iaf mig. Skådespelarna går inte några superinsatser heller. Plus för slutet däremot!
silvertrain
2015-12-12
Tycker att det är en väldigt bra film. Visst jag håller absolut med om att den är enormt lik Instängd/The decent och att likheterna till den var typ det första man tänkte på när man såg filmen. Och även så tycker jag att The decent är bättre. Men denna är inte så långt ifrån. Filmen är som sagt både bra, spännande och intressant. Och den har även bra fart i sig! Den blir aldrig seg, vilket också är positivt! Slutet är också riktigt intressant. Man lämnas liksom att fundera vidare efter filmen. Bra film som sagt!
Petterioso
2015-10-17
Åh herre gud vilken dålig film! Se den inte, gör något annat, vad som helst. De kryper runt i en grotta och simmar lite. Ibland är de rädda. Alla skådisar är dåliga.
picklessmulan
2015-01-06
En film med spänning men det var nog det ända. Man har slarvat bort ett ganska bra potential med dåliga skådisar och ett manus som man kunde utvecklat lite och fått en suverän story. Nu går det ut på att vara spännande och visst det är ju trevligt men en spännande bakgrundsstory och djupare manus är också trevligt. Det stannar därför på en Stark 2a
snöbrigad
2014-07-12
Betydligt bättre än vad jag trodde den skulle vara. Lite bortslarvad potential men bland de bättre i genren. Till skillnad från vad andra skriver här i kommentarsfältet anser jag att den här är bättre än the descent. Lätt klaustrofobisk Alienkänsla.
snipsnap
2013-12-22
När man ser en sådan här film har man lite överseende med att den kan vara löjlig, tycker tyvärr att den gick lite över gränsen mot slutet. Trots detta blev jag överraskad, men från mig blir det ändå bottenbetyg.