3.5

The Cement Garden

När Jack och hans far strör cement i familjens vildvuxna trädgård dör fadern i ett slaganfall. När även modern dör kort därpå får Jack, tillsammans med sin syster, ta hand om de mindre syskonen. För att undvika besök från socialen begraver de sin mor i en cementbehållare i källaren. Sommaren går och Julie börjar träffa killar. Killar som undrar över den konstiga lukten från källaren.

Originaltitel The Cement Garden
Regissör Andrew Birkin
Manus Andrew Birkin
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Andrew Robertson, Charlotte Gainsbourg, Alice Coulthard, Ned Birkin, Sinéad Cusack, Hanns Zischler, Jochen Horst

2018-03-07
Skum film, men inte alls så tokig!!!
KyLLo
2017-02-17
Bra filmad och berättarstilen fungerar. En annorlunda handling kring en delvis dysfunktionell familj. Tragiken är inte trovärdigt skildrad, för filmen känns varken sorglig eller gripande. Inte mycket förändras efter att barnen förlorat båda sina föräldrar. Nej, det är som att de alltid levt mer eller mindre utan föräldrar. Filmen är snarare motbjudande och frustrerande. Jag kan inte känna några sympatier alls för det vidriga pervot i huvudrollen. Ingen fördjupning i filmen. De flesta familjemedlemmarna bara finns där runt omkring utan att man får lära känna dem. Dåligt slut som ger starka b-filmvibbar. Som en svart komedi utan humor, en thriller utan spänning eller ett drama utan trovärdighet. Förutspådd fyra från Filmtipset, men inte en chans att den får mer än tre.
AddeColciago
2015-06-07
Väldigt trogen sin bokförlaga. Lite väl till och med. Känslan av utanförskap och sorg som genomsyrar McEwans bok försvinner i filmen, som är mer fokuserad på miljö och karaktärsdrag. Fokuserar på ytan, men kommer inte under den.
mylar
2012-03-29
Originell och speciell film som låter tittaren tänka mycket, med hjälp av bildspråk och antydningar, utan att bli pretentiös. Mängder av scener att analysera om man är lagd åt det hållet. Mängder av detaljer att oja sig över om man är lagd åt det hållet. Filmen får det nog att skära i hjärtat på socialsekreterare :-)
Paddyeahh
2011-08-28
Mycket bra!

2011-07-16
Utdragen, seg och negativ i början, men blir bättre mot slutet och har helt klart sina poänger. Värd att titta på i alla fall.
Kiamal
2009-12-24
Lite för seg för min smak.
artofpain
2006-03-30
Harlig film. Istallet for att koncentrera pa praktiska saker(hur ska vi overleva nar morsan har dott), focuserar filmen pa karaktarerna. Skrider over tabugranser utan att ge dig en moralkaka. Mastervark