2.8

Möte i Toscana

En film om mötet mellan en man och en kvinna i en by i södra Toscana. Mannen är en brittisk författare som just har avslutat en kurs som föreläsare på en konferens och kvinnan en fransk konstgalleriägare.

Originaltitel Copie conforme
Alternativ titel Certified Copy, Copia conforme, Roonevesht barabar asl ast
Regissör Abbas Kiarostami
Manus Abbas Kiarostami
Genre Romantik, Drama, 2010-tal
Skådespelare Juliette Binoche, William Shimell, Jean-Claude Carrière, Agathe Natanson, Gianna Giachetti, Adrian Moore (II), Angelo Barbagallo, Filippo Trojano, Manuela Balsimelli

karlmats
2019-09-21
Min första film med Abbas och han verkar ju ha en säregen stil, det ska vara lite förvirrande och konstnärligt men det är oundvikligen också något indragande med detta. Mest fascinerad är jag över William Shimell som ser ut som en exakt kopia av Jeremy Irons fast med inslag av Kiefer Sutherland och Christopher Lloyd, en mycket märklig upplevelse. Hur som helst så är Binoche bra som vanligt och det är ju väldigt mycket av en pratfilm, och sånt brukar jag uppskatta. Det finns en del dialog som är intressant att bara luta sig tillbaka och följa med i, men samtidigt så blir det också lite väl rörigt och förvirrande och jag lyckas inte hålla fokus hela vägen ut. Det går nog inte att ta den här filmen utan en skopa symbolisk tolkning och jag är bara beredd att släppa sargen så långt när det kommer till handling. En hyfsat stark 2a ändå, vet inte om jag är sugen på att se fler Abbas-verk men det här var väl ändå lite sevärt.
Albion
2019-07-31
En kul filmidé men filmens form och uttryck kräver en hel del av betraktaren. Den dialogdrivna berättelsen känns lite väl mycket teater emellanåt med överdrivna gester etc. Binoche är som vanligt mycket imponerande. Betyget blir en 3;a
hsimpson
2019-07-03
Den här har länge legat osedd i filmhyllan, dels på grund av ett fult omslag, och dels på grund av en icke tilltalande titel. Vilken smocka detta var! Ruskigt bra på alla sätt och vis - jag måste se mer Kiarostami!
Engravadlax
2016-07-10
Ett par pseudointellektuella pratar väldigt mycket om ingenting i 106 min. Elle vill desperat imponera på James, James neggar henne, och Elle biter tillbaka ibland. Det är inte ett dåligt hantverk i de flesta avseenden, Juliette Binoche spelar bra, men karaktärernas rollspelande är bara konstigt och anti-immersivt, och innehållsmässigt är det helt olidligt tråkigt. Känner mig inte direkt bortblåst av Abbas Kiarostamis manusskills. Skrattade när jag såg Before Sunrise i liknande film-sektionen.
okidoki
2016-05-14
Prat gör sig bättre i tryck. Närbilder på munnar är inte filmiskt och ute ur bild fanns det toskanska landskapet.
idaho1981
2015-11-07
Efter en omtitt så höjer jag faktiskt betyget till en svag fyra. Detta pga Juliette Binoche som är helt fantastisk och dialogen (som faller lite vid slutet). Snyggt att båda pratar sitt eget språk i de mest känslomässiga delarna, som att det faller sig helt naturligt. Det som fortfarande gör det till en vacklande fyra är Shimells spel som är stelt och trist. Samt att man sen överdriver klichéerna med den stele och filosofiske brittiske mannen och den känslomässiga och konstnärliga franska kvinnan.
Poker-Mange
2014-09-13
Dialogdriven kvalitetsfilm i första halvan. Hög kvalitet på skådespeleriet av Binoche. Väldigt synd att Kiarostami inte klarar ta in den i mål, tyvärr är andra halvan alldeles för ojämn och drar ner betyget. Trots allt kan jag rakryggat rekommendera denna för den knivskarpa dialogen i första halvan. Solid 3a.
Gilles
2014-02-13
Magiskt usel. Binoche lyfte filmen en smula dock.
Film_DVD
2013-02-21
Trevlig och klurig story, vacker och sorgerlig på samma gång.
JimCarrey
2013-01-31
Lite lik Before Sunset i inledningen men är tekniskt sett otroligt mycket mer utmanande. Hur kan det vara trovärdigt [sic] hur upplägget lämnar öppet för att filmen kan vara både surrealistisk [sic] och realistisk [sic]? Karaktärernas beteende skulle kunna förklaras men i och med berättelsens spännvidd och det karaktärerna råkar prata om (och HUR de råkar prata om det) medan vi tittar in i deras liv känner sig publiken lurad/frågande. Det är svårt att säga om det är karaktärerna, filmen eller verkligheten som luras - och det är naturligtvis ett mästerligt och exempellöst hantverk. Visst har filmer som (och dessa skulle naturligtvis stå som "liknande filmer" här ovanför istället för before sunrise/sunset) La cérémonie och Funny Games försökt ta sig lika långt men Abbas Kiarostami kommer faktiskt fram. Självklar femma till en underskattad film som det nog kan vara frustrerande att inte ha verktygen att förstå - att så många t.ex. verkar tro att den manlige skådespelaren inte spelar bra beror helt enkelt på att det finns en högst reell möjlighet att det är hans KARAKTÄR som spelar teater. Den här filmen lyckas röra vid en nollpunkt där den dialektiska spänningen allvar-ironi, sanning-lögn utplånas - eller når sitt crescendo. Inte helt olikt ett möte med gud.