BETYG
2.8
av 5
2.8
av 5
Möte i Toscana

En film om mötet mellan en man och en kvinna i en by i södra Toscana. Mannen är en brittisk författare som just har avslutat en kurs som föreläsare på en konferens och kvinnan en fransk konstgalleriägare.
Originaltitel | Copie conforme |
Alternativ titel | Certified Copy, Copia conforme, Roonevesht barabar asl ast |
Regissör | Abbas Kiarostami |
Manus | Abbas Kiarostami |
Genre | Drama, Romantik, 2010-tal |
Skådespelare | Juliette Binoche, William Shimell, Jean-Claude Carrière, Agathe Natanson, Gianna Giachetti, Adrian Moore (II), Angelo Barbagallo, Filippo Trojano, Manuela Balsimelli |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 457 |
Filmnummer | 81837 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Det är kul att se rätt typiska Kiorostamiscener i ett annat sammanhang, vilket såklart går bra ihop med filmens tema om äkthet och synvinklar. Ett finurligt relationsdrama som dock ibland går för långt i att påpeka hur smart det är. Vissa av parallellerna mellan de olika par som dyker upp hade inte behövt kommenteras. Den är ändå där och balanserar mellan trean och fyran, men det lutar mer åt det förra. Får se om den växer vid omtitt dock!
En sådan besvikelse. Kiarostami brukar vara mästerlig, Binoche likaså. Ett haveri till film som ger mig ångest. Shimell står för ett högklassigt överspel. Rent igenom usel film.
den svenska titeln är helt otroligt fånig och dum, och hela poängen med originaltiteln försvinner...
Min första film med Abbas och han verkar ju ha en säregen stil, det ska vara lite förvirrande och konstnärligt men det är oundvikligen också något indragande med detta. Mest fascinerad är jag över William Shimell som ser ut som en exakt kopia av Jeremy Irons fast med inslag av Kiefer Sutherland och Christopher Lloyd, en mycket märklig upplevelse. Hur som helst så är Binoche bra som vanligt och det är ju väldigt mycket av en pratfilm, och sånt brukar jag uppskatta. Det finns en del dialog som är intressant att bara luta sig tillbaka och följa med i, men samtidigt så blir det också lite väl rörigt och förvirrande och jag lyckas inte hålla fokus hela vägen ut. Det går nog inte att ta den här filmen utan en skopa symbolisk tolkning och jag är bara beredd att släppa sargen så långt när det kommer till handling. En hyfsat stark 2a ändå, vet inte om jag är sugen på att se fler Abbas-verk men det här var väl ändå lite sevärt.
En kul filmidé men filmens form och uttryck kräver en hel del av betraktaren. Den dialogdrivna berättelsen känns lite väl mycket teater emellanåt med överdrivna gester etc. Binoche är som vanligt mycket imponerande. Betyget blir en 3;a
Den här har länge legat osedd i filmhyllan, dels på grund av ett fult omslag, och dels på grund av en icke tilltalande titel. Vilken smocka detta var! Ruskigt bra på alla sätt och vis - jag måste se mer Kiarostami!
Ett par pseudointellektuella pratar väldigt mycket om ingenting i 106 min. Elle vill desperat imponera på James, James neggar henne, och Elle biter tillbaka ibland. Det är inte ett dåligt hantverk i de flesta avseenden, Juliette Binoche spelar bra, men karaktärernas rollspelande är bara konstigt och anti-immersivt, och innehållsmässigt är det helt olidligt tråkigt. Känner mig inte direkt bortblåst av Abbas Kiarostamis manusskills. Skrattade när jag såg Before Sunrise i liknande film-sektionen.
Prat gör sig bättre i tryck. Närbilder på munnar är inte filmiskt och ute ur bild fanns det toskanska landskapet.
Efter en omtitt så höjer jag faktiskt betyget till en svag fyra. Detta pga Juliette Binoche som är helt fantastisk och dialogen (som faller lite vid slutet). Snyggt att båda pratar sitt eget språk i de mest känslomässiga delarna, som att det faller sig helt naturligt.
Det som fortfarande gör det till en vacklande fyra är Shimells spel som är stelt och trist. Samt att man sen överdriver klichéerna med den stele och filosofiske brittiske mannen och den känslomässiga och konstnärliga franska kvinnan.
Dialogdriven kvalitetsfilm i första halvan. Hög kvalitet på skådespeleriet av Binoche. Väldigt synd att Kiarostami inte klarar ta in den i mål, tyvärr är andra halvan alldeles för ojämn och drar ner betyget. Trots allt kan jag rakryggat rekommendera denna för den knivskarpa dialogen i första halvan. Solid 3a.