3.3

Barnen från Huang Shi

Unge Brittiska journalisten och pacifisten George Hogg tar sig in i ockuperade Nanjing i startskedet av andra världskriget. Där får han bevittna Nanjing massakern och blir nästan mördad själv, men blir räddad i sista sekunden av en officer från den Kinesiska motståndsrörelsen, Chun. När det visar sig omöjligt att ta sig ut ur Kina placerar Chun, med hjälp av en ung Amerikansk sjuksköterska, George på ett förfallet barnhem långt från fronten där han får se en helt annan sida av kriget. George får försöka ta hand om alla barnen men fronten rör sig allt närmre och mer problem med den.

Originaltitel The Children of Huang Shi
Alternativ titel Escape from Huang Shi
Regissör Roger Spottiswoode
Manus Jane Hawksley, James MacManus
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Jonathan Rhys Meyers, Radha Mitchell, Chow Yun-fat, Michelle Yeoh

Djason
2013-10-04
Intressant och bra film, lite negativt dock att trots att filmen är ganska lång så känns det som att filmen har blivit ordentligt nedklippt. Slutet är också ändrat av vad jag har förstått av vad som egentligen hände med Hogg. Men ser man förbi det så är filmen riktigt bra. Radha Mitchell är en lite favorit bland de kvinnliga skådisarna.
Ola_Schubert
2012-09-16
Intressant, det räcker till en stark trea i betyg.
InAHeartbeat
2010-11-09
Filmen går för fort och har många onödiga scener. Skådespelet var inte precis på topp men filmen dög väl generellt.
PeterTheW
2010-09-04
Skådespeleriet känns faktiskt sådär. Filmen i sig är bra, intressant ämne - men rätt typisk ändå. Vit man hjälper utsatta. Vi har sett det mesta förut.
Kei
2010-07-16
JRM övertygar inte alls. CYF och MY känns väldigt begränsade. Det börjar intressant och lovande men blir snart bara väldigt langrandigt. Saknar känsla och djup.
marc0p0l0
2010-06-29
En riktigt bra film, med fokus på ett ämne som allt för sällan blir uppmärksammat i västvärlden. Starka karaktärer och vackra bakgrunder är bara några bidragande faktorer till varför jag ger den här filmen en femma. Är man ute efter en hyfsat sliskig historisk film så finns det inte mångra bättre än den här.
Hellbeard
2010-01-13
Allt för långdragen, och med fokus på de minst intressanta karaktärerna (Meyers och Mitchell). Började bra med ett fint inhopp från David Wenham, men jag önskar på något sätt att filmen stannat i Nanking med Chow-Yun Fat.
FilmGuden
2009-09-21
Ett alltför bortglömt och intressant ämne. I en mer klyschigt plastig Amerikansk produktion. Inleder obehagligt, sedan sentimentalt på Barnhem. Till avslutande spänning undan faran. Men Chuw - Yan Fat visar åter vilken otrolig utstrålning han har. Vad gäller Nanjingmassakerskildring föredrar jag Men behind the sun 4.
Satai
2009-09-01
Helt ok, synd bara att Chow Yun Fat och Michelle Yeoh inte får någon chans att göra något vettigt av sina roller.
N-din
2009-08-01
Den var bra, men jag trodde att den skulle ha varit bättre.