2.9

The Chocolate War

På den katolska skolan Trinity High School går Jerry Renault som har bestämt sig för att vägra delta i den årliga chokladförsäljningen. Genom detta överträder han en osynliga regel som gäller på skolan vilket gör att skolans tuffinggäng bestämmer sig för att få Jerry att börja sälja choklad på omoraliska sätt. Bygger på en roman skriven av Robert Cormier.

Originaltitel The Chocolate War
Regissör Keith Gordon
Manus Keith Gordon
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Ilan Mitchell-Smith, John Glover, Wallace Langham, Doug Hutchison, Corey Gunnestad, Adam Baldwin, Brent David Fraser

Czechflash
2012-06-26
I grund och botten ganska intressant och kan tänka mig att boken är bättre. Den känns medelmåttig filmen igenom och den lyfter aldrig. Ganska skönt 80-tals soundtrack, men filmen känns inte alls 80-tal, skumt.
TimBuckley
2009-12-31
(rek ?a) Detta är ju sjukt, är det dags för mig att sätta det allra första betyget på en hela 21 år gammal film för den allra första gången ?!? Uppenbarligen så. Tyvärr så kan jag inte måla fram någon fullträff mer än genom att säga att det känns att det är samme man som stått för regin i filmerna "A midnight clear" och "Mother Night", då de filmiska greppen spretar ut på ett snyggt vis. Synd bara att romanhistorien är så obotligt svår att göra film av, utan att göra den mesig, eftersom såväl skådespel och regi är mer eller mindre intressant filmen igenom, men choklad ? Kunde inte Gordon tagit sig friheten att göra om det till kokain kanske & slänga in lite internatskole-mobbning av den allvarskaliber som återfinns i t.ex "Ondskan". Någonting ialf. Hursomhelst så kändes det som om filmen nån gång efter den första halvtimman eller så slängde sig ut från fyrans platå för att sakta segla genom hela det gula spektrat ner i det lila, ner i tvåan. Men den har ändå sina kvalitéer & sina scener, så en trea kan den få även om den samtidigt med lätthet är den minst givande film av de nu fyra filmerna jag sett av Gordon.