3.2

Terry Pratchett's The Colour of Magic

"Skivvärlden" en magisk platt värld, som bärs upp av fyra elefanter som står på en gigantisk sköldpadda, har fått sin första turist. Rincewind, en oduglig trollkarl har fått uppdraget att guida turisten Tvåblomster runt Ankh-Morpork.

Originaltitel The Colour of Magic
Alternativ titel The Color of Magic
Regissör Vadim Jean
Manus Vadim Jean
Genre Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare David Jason, Sean Astin, Tim Curry, Jeremy Irons, James Cosmo, Christopher Lee (röst), Janet Suzman, David Bradley (II), Nigel Planer, Stephen Marcus, Laura Haddock, Liz May Brice, Karen David, Nicholas Tennant, Roger Ashton-Griffiths, Miles Richardson

GinNTonic
2010-09-25
Mysig och smårolig fantasy, känns som en ganska lyckad filmatisering av Pratchett, även om jag inte har läst boken. Många sköna karaktärer, Coen the Barbarian är ju underbar.
Phonomancer
2010-08-21
Utomordentligt charmig film som engagerade mig från början till slut. Jag hade sett Hogfather tidigare och visste någorlunda vad jag skulle förvänta mig. Trots det blev jag tagen på bar gärning, så att säga, med mycket humor, fantasirikedom, berättelseuppbyggnad som man inte skådat någon annanstans i genren. En underbar film för hela familjen.
Emcor
2010-02-19
Till skillnad från "Hogfather" så känns den här filmen med som "series of funny events". Den är rolig, underhållande och med utmärkta skådespelare, men inte helt sammanhängande.
QuiNonStultus
2010-01-23
Ummm.. Den får betyget mest på kärlek. Jag älskar Pratchet, och med tanke på att filmen faktiskt är böckerna trogen, typ, så kan det inte bli så dåligt. Plus att skådisarna, även om dom inte gör jättebra ifrån sig, verkar ha väldigt roligt med det dom gör.
Kajtek
2009-12-12
Det blir en mystrea från mig
snowman01
2009-11-22
Tycker den var bättre än Hogfather, som led lite av allvaret och segheten. Det går lite fortare här både i tempo och dialog, och Rincewind är ju med ffs! Bara karaktärer ger filmen en fyra! Synd att inte Eric Idle kunde spelat honom, han gör Rincewind så bra i Discworld spelen!
Kopla
2009-07-22
Väldigt underhållande och välgjord men kunde haft mer humor!
MarathonNight
2009-06-30
kanske funkar för den som aldrig läst pratchett och kommit att älska hans humor. det går inte att filmatisera hans böcker, lika lite som det går att filmatisera Douglas Adams
Endymion
2009-06-15
Det mesta ser väldigt billigt ut. Skådespeleriet är i bästa fall amatörmässigt. Det är synd för det finns potential.
Succubus^Girl
2008-11-05
Nu har inte jag läst boken, så det är hemskt svårt att avgöra. Men jag tycker filmen var riktigt bra! :) Jag ska dock börja läsa boken, så får vi väl se hur väl dem har lyckats återspegla den!