3.4

The Commitments

Några kompisar ber Jimmy att bli deras manager. Han börjar med att annonsera efter bandmedlemmar.

Originaltitel The Commitments
Regissör Alan Parker
Manus Dick Clement, Roddy Doyle, Ian La Frenais
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Robert Arkins, Andrew Strong, Michael Aherne, Angeline Ball, Maria Doyle Kennedy, Dave Finnegan, Andrea Corr, Glen Hansard, Colm Meaney

idaho1981
2021-02-25
Väl värd sin kultstatus med bra skådespeleri, underhållande historia och fantastisk musik.
Albion
2021-01-17
En kul och munter skildring från Dublins gråare horisont. Lutar lite åt det larvigare hållet men har så mycket charm över sig att det landar rätt. Alan Parker var minsann en rackare på filmskapande. Betyget blir en 4;a
Ful_fisk
2017-09-18
Charmigt och roligt hela vägen. Storyn går ganska mycket på tomgång, men det hålls ändå ihop bra av musiken, karaktärerna, stämningen och det fina slutet. Irlänsk rockfilm i toppform!
HansMoleman
2017-08-08
Flummig, charmig och lite rolig.
Dele
2017-05-14
Bra musik i en välgjord och överlag ganska charmig feel-good-historia som inte riktigt förmedlar den skitighet och närvaro den vill.
annchen81
2017-03-09
Har burit den här varmt i minnet från förr. Såg nyss om den och det var mycket mindre handling än jag mindes. Den är fortfarande bra men inte lika nostalgisk längre. Tur att musiken är bra :)
Murvel48
2017-02-19
Det var på tiden jag såg den här pärlan!
KyLLo
2017-01-08
Det enda minnesvärda är killen som går in på audition och framför The Smiths Heaven knows I'm miserable now.
RustyFilm
2016-12-13
Det här är en roman av Roddy Doyles som av Alan Parker förvandlas till ett socialrealistiskt musikdrama utan like. Rollerna har bestyckats med unga okända skådespelare (i alla fall då -91). Huvudrollsinnehavaren den fantastiske Andrew Strong var endast 16 år när inspelningen gjordes. Otroligt, svårt att tro det är sant men det är det. Även Maria Doyle är helt suverän. Det hela känns äkta och realistiskt. Bra musik. Komisk stämning. En av de bästa filmer jag sett.
Metheuz
2016-11-25
Ett gnabbande coverband sjunger tråkiga låtar. Inte nått för mig direkt.