The Company

En musik- och dansfylld film om livet i och omkring Joffrey Ballet of Chicago, främst sett ur en ung lovande dansös perspektiv.

Originaltitel The Company
Regissör Robert Altman
Manus Barbara Turner
Genre Drama, Romantik, Musikal, 2000-tal
Skådespelare Malcolm McDowell, Neve Campbell, James Franco, William Dick, Susie Cusack, Barbara Robertson, Marilyn Dodds Frank, John Lordan, Mariann Mayberry, Rick Peeples, Yasen Peyankov
Filmnummer 19179

Albion
2020-05-24
En underbar hyllning till baletten som konstform. Här bjuds på mycket väldigt bra balett helt enkelt. Och precis som Altman visat i countryvärlden i Nashville och modevärlden i Pret-a-porter så gör han samma lyckade grepp och nedslag i balettens värld här med samma dokumentära känsla som i tidigare nämnda filmer. Sedan blir det förstås pluspoäng om man som jag heter Valentin i andranamn av att höra My funny Valentine som återkommande musikreferens filmen igenom. Jag tycker det här var väldigt bra och det blir en stark 4;a i betyg, dvs 4+
precineadd
2013-08-15
Riktigt bra, perfekt gjord med en dokumentär känsla och stark kärlek till ämnet. Altman hade verkligen slipat fram en finess på äldre år, denna var högt över mina förväntningar och uppenbarligen extremt underskattad. Samtidigt tragikomiskt att Altmans stil provocerade mer på 00-talet än på 70-talet.
Juliana
2009-03-21
Absolut ingen handling! står att det ska handla om livet i denna balettensemble, men de kunde ju lika gärna ha gjort en dokumentär. det ahde troligen blivit mkt mer intressant för då hade riktiga människor porträtterats. Men älskar man dans så kan man ju se filmen för den skull men annars kan ma hoppa över den helt och hellre se Center stage.
Hejdi
2008-09-13
urk
Ailuj
2008-07-31
Inte en film man ska se om man inte absolut älskar dans & balett, filmen har ingen handling & eftersom det just var det jag genom hela satt & väntade på så blev jag tämligen besviken när eftertexterna började rulla & inget hade hänt. Inte en värdelös film, men den innehåller helt enkelt inte något av det jag tkr en film måste ha, t.ex. handling.
Solstickan
2007-01-06
Titta bara på den här om du gillar dans. det finns i princip ingen story. men dansen är underbar.
MarathonNight
2006-12-18
lite fascinerad blev jag. jag stod i bara pyjamasbrallorna efteråt och jag gillade vad jag såg i hall-spegeln
Sigrid85
2006-07-29
Fantastiskt hur man kan göra en två timmars lång film utan en handling. Gillade lite av dansen så därför får den en tvåa, men om man har sett dans förut så såg man att många av dansarna var ganska kassa.
Bomkia
2005-11-28
Alltså, avskalat och visst tunt manus - men jag måste säga att Malcom McDowells härligt bombastiska balett-ledare stärker filmen. Sen är jag också glatt överraskad över att få en film om dansare utan 300 jävla klyschor rakt upp i ansiktet.
G.Malmberg
2005-09-30