2.9

The Contender

När USA:s vicepresident plötsligt avlider är den demokratiske presidenten Jackson Evans angelägen om att snabbt tillsätta posten. Den kandidat som föredras av republikanerna är guvernören Jack Hathaway, som nyligen blivit nationalhjälte efter att med risk för sitt eget liv försökt rädda livet på en kvinna efter en bilolycka. Demokraternas kandidat är Laine Hanson, en kontroversiell kvinnlig senator som är ateist och talar sig varm för aborträtten. Presidenten ser mer än gärna att han blir den förste som får en kvinnlig vicepresident vid sin sida, men republikanerna ser en gyllene chans att slakta motståndarnas kandidat offentligt.

Originaltitel The Contender
Regissör Rod Lurie
Manus Rod Lurie
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Gary Oldman, Christian Slater, Jeff Bridges, Joan Allen, Sam Elliott, Robin Thomas, Mariel Hemingway, Saul Rubinek, Philip Baker Hall, Kathryn Morris, Mike Binder, Kristen Shaw, William Petersen

Skapad 2019-12-15 av MotownElder
Den sittande presidenten i USA, Jackson Evans(Jeff Bridges), beslutar sig för att nominera en kvinna till posten som vice-president. Den kvinnliga senatorn Laine Hanson(Joan Allen) ser ut att vara d...   Läs mer »

2017-10-26
tvamvarg
2016-10-19
Vad synd att de måste spela bombastisk musik sista kvarten. Utan den hade femman varit nära.
2015-01-01
Det är verkligen en härlig upplevelse när man som cineast vara med om filmer där man kombinerat bra skådespelare med ett starkt material. Nästan hela vägen håller den film men mot slutet blir tyvärr lite ooriginell. Utan tvekan är detta dock riktigt sevärt. Det är svårt att inte tänka på nu väldigt aktuella Littorin-"skandalen" när det gäller vissa delar av filmen. 4-
Dutch
2014-11-29
Sliskig moral hit o dit. Funkar.
Cuchita
2013-12-09
Mycket bra skådespelarprestationer som borde ge ett högre betyg, men den lite för amerikanska slutet ger den en 3a istället för en 4a.
Taandborste
2013-11-18
4:a för Oldman och en 2:a för filmen = 3:a
Westerlund
2012-11-08
Hej alla ! Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med en sak? Jag tycker att denna filmen är väldigt bra och har sett den men vill se den igen. Om någon kan hjälpa mig med att tala om VAR jag kan hitta denna att ladda ner med svensk text så blir jag överlycklig. Jag kan bara inte hitta den någonstans med svensk text?
Tauriel
2012-10-06
Bra skådisar, men en tämligen intetsägande film som avslutas med lite väl sliskiga moralkakor.
emilstjernholm
2012-09-16
Ganska habil film med duktiga aktörer som Bridges och Oldman i huvudrollerna. Gillar det överdådiga slutet trots att det är sjukt överdrivet.
AddeColciago
2012-03-03
Bridges som president är givetvis en upplevelse i sig, men annars fanns det inte så värst mycket att ta med sig. Ett trevligt drama med fint budskap. Kuriosa: Bridges president är Obamas favorite fictional president.