The Core

När 17 personer plötsligt dör i Boston och bisarra naturfenomen inträffar börjar geofysikern Josh Keyes misstänka att det hänt något med jordens elektromagnetiska fält. Keyes upptäcker, när han undersöker de konstiga händelserna tillsammans med sitt team, att det är något mycket mer skrämmande än man någonsin kunnat ana. Jordens inre kärna har slutat att rotera, vilket fått jordens elektromagnetiska fält att snabbt försämras. Och saker och ting kan bara bli värre, om det elektromagnetiska fältet kollapsar kommer jorden att koka. USA:s regering och FN bestämmer sig snabbt för att samla ihop ett team av experter. Deras uppdrag är att bygga en farkost som kan ta sig ner till jordens kärna för att återaktivera den och återställa balansen på jorden.

Originaltitel The Core
Regissör Jon Amiel
Manus John Rogers (II), Cooper Layne
Genre Drama, Science Fiction, Action, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Aaron Eckhart, Christopher Shyer, Ray Galletti, Hilary Swank, Delroy Lindo, Eileen Pedde, Rekha Sharma, Stanley Tucci, DJ Qualls, Tom Scholte, Richard Jenkins, Glenn Morshower, Bruce Greenwood, Anthony Harrison, Tchéky Karyo, Nicole Leroux, Alfre Woodard

Skapad 2019-10-28 av Kiril
Har tiden plötsligt backats fem år? 1998 kom nämligen två katastroffilmer (”Armageddon” och ”Deep Impact”) som båda behandlade temat ”jorden-hotas-av-en-meteorit/asteroid-så-nu-skickar-vi-u...   Läs mer »

Skapad 2019-10-28 av JoeZ
Ja, vad kan man säga om katastroffilmer, redan från första början så vet vi att dem i slutet kommer att rädda världen, vi vet att några dör och några överlever. Denna film följer i Armaged...   Läs mer »

2017-10-23
Boondock_saint
2017-02-17
Det är omöjligt för mig att sätta ett korrekt betyg på den här. Varje enskild scen är bland det dummaste jag någonsin har sett, kombinerat med riktigt malplacerad musik (låter som den i Terminator?!) och skiteffekter är det här en riktig bajsfilm vars manus hade kunnat vara skrivet av Donald Trump. Jag låg i sängen i två timmar och mumlade "men Gud" och höll mig för munnen på grund av alla dumheter. Blev tvungen att väcka min sambo två gånger för att berätta om de dumheter jag precis sett. MEN! Det är så underhållande så jag nästa dag vill se om den igen. 1/5 riktig skitfilm, 5/5 skulle se den igen, liksom. Så det får väl bli en trea så länge då.
Sir_Lord
2017-02-06
Fruktansvärt fula effekter, men annars är den som Armageddon fast i jorden.
Halofreak92swe
2016-10-20
Lika vass som när jag såg den för 7 år sen :) Väldigt spännande och annorlunda katastrof-film!
deswhip
2016-07-24
Tänk att de lyckas få finansiering till såna här filmer?!?!
JaquesLeConte
2016-05-18
Urbota dumt, men ganska underhållande.
siggelund
2016-03-29
Svag tvåa för dig som aldrig hängde med i skolan men ändå vill kunna utbrista "Det där är förbannat korkat". Inklusive jublande kontrollrum. Usch.

2015-12-06
Blander frisk mellom enere scener til potensielt firer material. Men høyer den i hvert fall fra 1 til 2. Underholdningsverdi fins å finne.
Tauriel
2015-06-24
Den här filmen var ungefär som Armageddon, men med (ännu) mindre reell vetenskap, mindre kärleksdrama och mer spejsade specialeffekter. Hela resan genom jorden får mig att tänka på En cellsam historia och alla sunkigt 3d-animerade dokumentärer om vad som finns innuti människokroppen.
myslas
2014-09-14
Hahaha, att den här filmen var dålig mindes jag ju men att den var fullt såhär dålig hade jag helt glömt bort. Men vafan, kopplar du helt bort hjärnan så är det ju underhållande på ett Ed Woodskt vis. Det bör ändå påpekas att en av manusförfattarna, Jesse Rogers, har en universitetsexamen i fysik så den rent vetenskapliga premissen stämmer säkert någorlunda bra, fram till dess de börjar hitta på grejer som unobtainium då. Men det hjälper ju inte att vetenskapliga fakta är riktiga när du sedan gör en löjlig Armageddon-kopia (med mycket sämre effekter) av det. Men här finns ju ändå underbara one-liners som "We multitask like you breathe!" vilket gör den till betydligt mer underhållande skräp än Michael Bays någorlunda underhållande skräp. Jag ger den 1/5 på Filmtipset-skalan men 4/5 på Emmerich-skalan. Se den och garva lite grann.