The Courier

Under kalla kriget rekryteras affärsmannen Greville Wynne att göra affärer i Moskva, skapa kontakt med en viktig källa och sedan smuggla ut hemliga dokument som kan sätta stopp för den kubanska missilkrisen.

Originaltitel The Courier
Regissör Dominic Cooke
Manus Tom O'Connor
Genre Drama, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Benedict Cumberbatch, Merab Ninidze, Rachel Brosnahan, Jessie Buckley, Zeljko Ivanek, Angus Wright, Kirill Pirogov, Jonathan Harden, Vladimir Chuprikov, Mariya Mironova

2022-06-28
Cumberbatch gör så klart ett bra jobb, och storyn är "viktig". Men inte var filmen något att jubla över. (6+/15)
2022-04-27
En väldigt stabil spionthriller med den rätta kalla kriget-känslan. Man har gjort ett mycket bra jobb med att återskapa tidsperioden och det är ju en otroligt intressant historia i botten. Benedict Cumberbatch är också helt rätt i huvudrollen där han lyckas förmedla och balansera alla olika aspekter av sin karaktär. Medelmåttan med dekadenta tendenser som får lite hybris, men också innerst inne har ett stort hjärta. Inget av detta låter han gå överstyr. Det hade annars lätt kunnat bli karikatyriskt. Jag kommer dock inte helt ifrån känslan av att en bättre regissör hade kunnat få lite mer nerv i det här
2022-04-25
Så bra skildrat, nästan dokumentärt, men ändå ett drama. Tiden känns så verklig, då jag trodde att det var en äldre film så har man verkligen lyckats behålla tidsandan. De två männen i huvudrollerna Benedict Cumberbatch och Merab Ninidze passar mycket bra in i sina gestalter. Cumberbatch med många distinkta ansiktsuttryck, nervös men ändå nyfiken och Ninidze lugn på ytan, men inuti kunde anas något annat. Själva spionhistorien är något jag inte hört talas om, och läser man på så verkar man hållit sig till sanningen. Man förstår också att de båda var olika slags människor som till en början kanske drevs av olika orsaker, och hur det påverkade dem. Jag uppskattar när det görs film på personer som gjort avtryck i historien, modiga människor ska minnas.
goeran
2021-08-06
Dominic Cookes The Courier är en spännande och gedigen kalla kriget-thriller baserad på verkliga händelser. De två huvudrollsinnehavarna, Benedict Cumberbatch i rollen som affärsmannen Greville Wynne och Merab Ninidze i rollen som överste Oleg Penkovskij, gör båda bra insatser. Betyg 3.
Engravadlax
2021-06-04
Cumberbatch spelar mot blott hyggliga motspelare i stabil men slätstruken dramathriller.
2021-05-14
Bra film! Spännande och intressant story och filmen är filmad på ett snyggt sätt och kostym och allt är snyggt och bra. Bra skådisar och fina stunder. Men ändå faller filmen ganska platt, trots att den känns snygg med inspirerat kameraarbete så finns ändå känslan av en billig tv-produktion där, svårt att sätta fingret på exakt vad. Den lyckas liksom inte lyfta sig och engagera ordentligt. Det är mest som att saker och ting bara händer. Nu låter jag kanske lite väl hård men jag har bara svårt att hitta vad det är som gör att den inte lyfter, en klar men väldigt slät trea.