3.4

The Crow

Rockaren Eric Draven och hans flickvän Shelly mördas brutalt av ett hänynslöst ligistgäng. Exakt ett år senare återvänder Eric från de döda som en hämndens ängel. Han sminkar sig i vitt och svart och börjar leta upp mördarna en efter en. Deras vapen biter inte på honom, eftersom han redan är död...

Originaltitel The Crow
Regissör Alex Proyas
Manus John Shirley, David J Schow
Genre Action, Thriller, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Brandon Lee, Ernie Hudson, Michael Wincott, Rochelle Davis, Jon Polito, Bai Ling, Tony Todd, Michael Massee, David Patrick Kelly, Sofia Shinas, Anna Levine, Angel David, Laurence Mason, Bill Raymond, Marco Rodríguez, Kim Sykes

Skapad 2019-12-10 av FreddyKrueger
Enligt legenden ska det finnas en kråka som kan återuppliva döda människor. Men det är bara en legend, eller? På en Halloween-afton i en liten stad så bryter sig några ligister in i rockstj...   Läs mer »

2019-01-27
Jag gillade den här filmen när den begav sig.. riktigt bra rulle.
StaffanE71
2017-12-24
Film Noir. Regn. Kärlek. Gotik. Brandon Lees sista. Givetvis kult. Se den! Stark 4'a.
2016-10-21
Bra, välgjord och spännande kultklassiker med bra skådespelare.
Tatty
2016-01-13
Ganska bra film. Älskar Branden Lee i filmen. Spännande hela filmen.

2015-12-07
Inte nog underhållande för ett bättre betyg. Givetvis har den fått kultstatus efter Brandons öde men det räcker inte för mig. Framförallt har den inte åldrats med värdighet. Särskilt mittenpartiet är för segt. Dock fanns det ändå ett par minnesvärda scener. Jag vill även ge ett litet plus i kanten för dom ruskiga miljöerna.
karlmats
2015-06-09
Att jag aldrig såg den här när jag växte upp förvånar mig, eller så har jag helt enkelt glömt bort att jag såg den. Gotisk och härlig är den iaf, Brandon Lee levererar den ena emo-onelinern efter den andra och spöar på baddingar som aldrig förr. Mest beröm ska nog ändå Proyas ha, likt Dark City är det en kusligt fin mörk stämning som byggs upp, vad som hände med hans karriär under det här milleniumskiftet glömmer vi snabbt bort, för på 90-talet kunde han sannerligen leverera. Har man problem med sånt här kan jag se att man hatar det, men jag kan lika gärna se varför den blev kultförklarad, oavsett om Brandon hade dött på inspelningen eller inte, filmen står sig bra på egen hand och den känns extremt nittiotalsaktig, det kan väl aldrig vara dåligt?
F-M-J
2015-03-30
Om man växte upp med filmen antar jag att pluspoängen i ett rent nostalgiskt värde inte går att förbise eller förneka. Men som en dödlig och icke ont anande ungdom som lyckades isoleras ifrån denna hämndlystna saga så blir det aldrig speciellt spännande. Dekoren och staden hyser ut en ball estetisk stil och somliga av morden är lite smått tuffa. Men utöver det blir det en ganska långsam och inte så medryckande resa som bidrar till lite små vridningar i tv soffan. Godkänt, varken mer eller mindre.
2014-11-15
Film som hade som främsta varumärke att Brandon Lee dog under inspelningen. Som skådespelare blev han aldrig en favorit men här är han riktigt bra så man undrar hur hans karriär hade blivit om han hade levt idag. Filmen är ett estetiskt mästerverk som lyfter filmen från den ganska enkla storyn och de ibland sterotypiska karaktärerna. Värd en titt! 3+
Namellak
2014-10-26
Töntigt också att polisen måste tänka högt när han blir förvirrad. Trodde manusförfattarna att publiken inte förstod skådespeleri som utgår från kroppsspråk och ansiktsuttryck? Det blir lite spännande de 10 sista minuterna, men det är så dags då. Typiskt nog, så är musiken behållningen i 'The Crow', men den klipps sönder, för att "passa" scenerna.Borde anat oråd när jag knappt kunde minnas något från '96, när jag såg filmen första gången. En lär sig.
Namellak
2014-10-26
Daterad klichéfylld och ytlig underhållning för stunden. Tv-film- och lång- musikvideo-vibbar .Tvivlar på att någon hade orkat bry sig om inte Brandon Lee hade dött "mystiskt" under inspelningen. Får lust att se om Tim Burtons Batman-filmer istället. Två bra repliker. "Inget är trivialt" och "Det kan inte regna hela tiden".