3.4

The Damned United

Brian Clough tar över det ledande engelska fotbollslaget Leeds United och han ogillar spelarnas fula spel - och det skapar problem. Glimtar av hans tidigare karriär förklarar hans fientlighet till den före detta managern Don Revie och hur mycket han saknar sin förre partner Peter Taylor som var lojal och stannade hos Brighton & Hove Albion.

Originaltitel The Damned United
Regissör Tom Hooper
Manus Peter Morgan (I)
Genre Komedi, Biografi, Drama, 2000-tal
Skådespelare Michael Sheen, Timothy Spall, Colm Meaney, Jim Broadbent, Maurice Roëves, Henry Goodman, Elizabeth Carling, Oliver Stokes, Ryan Day, Isabella Eades-Jones, Gillian Waugh, Stephen Graham, Peter McDonald (I), Joe Dempsie, Brian McCardie

Roswall
2017-06-26
Trevlig och fascinerande fotbollsfilm och personporträtt. Kunde varit mer fotboll för min del. Jag trivs bra i den här typen av film vilket påverkar betyget.
Sebbe87
2016-08-27
Härlig och riktigt stark biografi som lyckas med att skapa en kombination mellan nostalgi och ett bra drama. Filmen lyckas med att skapa tidsandan från 60- och 70-tal och man kan förvänta sig ett skönt urval av gamla fotbollsklipp. Michael Sheen lyser i sin roll som Brian Clough och skapar tillsammans med Timothy Spall ett mycket fint samspel.
amotherscrime
2015-04-14
En riktigt härlig och välgjord fotbolls-film. Förmodligen den enda som kan uppskattas av någon som inte är alls fotbollsintresserad. För övrigt en helt magnifik historia som jag gärna hade sett längre av. Hade gärna sett hans tid i Nottingham t.ex. där han tyvärr slog mitt älskade Malmö FF i Europacup-finalen. Men hade varit fantastiskt att se ändå. Synd att det tog slut. Även om jag förstår att det var fokus kring Leeds. Mycket väl skriven, väl spelad och snygg. En mycket stark trea. Nästan så att den når upp till 4a.
2015-01-08
En bra film med underbara skådespelare som Michael Sheen, Jim Broadbent, Timothy Spall och Colm Meaney. Tidsandan har man fångat på ett härligt sätt och förutom att man får en bra och intressant historia om en fascinerande människa så glimmrar det till här och där med scener som lyfter filmen lite extra. 4-
Raimo_1985
2014-01-22
Bra film! Men det kanske krävs lite förkunskaper om brittisk ligafotboll? Jag upplever det nämligen som lite hoppigt. Annars är både Martin Sheen och Jim Broadbent (?) väldigt bra i såna roller.
Zipper
2014-01-22
Väldigt intressant och ovanlig sporfilm där fokus ligger på spelen bakom kulisserna. Martin Sheen är fantastisk som den mångbottnade Brian Clough, han väcker både sympati och avsmak. Jag måste bara få beklaga mig över detta grepp som så många biopics använder sig av nu för tiden: Man har med bild och ibland hela filmsekvenser på de verkliga personerna som ligger till grund för filmen, och det förstör magin för mig. Väldigt tråkig trend!
Darn
2013-11-30
Det är synd att fokus ligger så pass mycket på det foto-mässiga och sättet narrativet är uppbyggt på. Visst, det är emellanåt extremt snygga utsnitt men det tar över allt annat som känns så kortfattat. Nog kan man göra mer än så här? Filmen verkar klart rikta sig till redan frälsta när viktig bakgrundsinformation och kuriosa verkar lämnas därhän. Dessutom är ju huvudrollsinnehavaren allt annat än bra. För att gestalta en excentriker behöver man ju inte spela över.
Björkman
2013-10-06
Mycket bra fotbollsfilm om ambition, ledarskap, högmod, framgångar och fall fokuserandes på en verklig period i den frispråkige managern Brian Cloughs karriär. Miljöerna då det hela utspelas, 70-talet, är riktigt snygga och castingen av kändare karaktärer i filmen är superb, man har verkligen ansträngt sig för att hitta fysiskt liknande skådespelare. Lägg bra skådespelarprestationer därtill. Sevärd troligen även för icke fotbollsintresserade.
Dutch
2013-09-13
De framställer Leeds som det grisigaste laget ever, vilket inte var fallet alls, de spelade en mycket underhållande fotboll under Don.
altemark
2013-07-15
En exceptionellt dålig filmatisering - utelämnar helt vad boken handlar om. De inre demonerna, alkoholen, tvivlet, fruktan, självgodheten och klassen.