3.2

Dottern

En ung man återvänder till sin döende hemstad för sin pappas bröllop. När han umgås med sin barndomsvän Oliver och hans familj upptäcker han en mörk familjehemlighet som kan förstöra livet för de han lämnat bakom sig.

Originaltitel The Daughter
Regissör Simon Stone
Manus Simon Stone
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Paul Schneider (II), Geoffrey Rush, Miranda Otto, Ewen Leslie, Sam Neill, Odessa Young, Anna Torv, Nicholas Hope, Richard Sutherland, Kate Box, Sara West, Gareth Davies, Wilson Moore, Ivy Mak, Steve Rodgers, Eden Falk, Nicola Frew, Robert Menzies

2018-07-07
Börjar riktigt bra med skådespelare jag vet kan lyfta och en stämning som funkar väldigt bra och det känns som att det här kanske kan lyfta ordentligt. Det gör det inte. Tvärtom bygger allt upp till samma gamla tröttsamma oärliga heteronormativa relationer som jag är så jävla trött på att se och nästan inga karaktärer är intressanta eller sympatiska eller engagerande alls när vi väl får veta lite mer om dom. Jag gillar titelrollen men hennes känslomässiga resa lyckas inte alls beröra eller kännas trovärdig eller engagerande. Nu låter jag kanske lite väl negativ, det är en stabil och helt okej tvåa, men kändes som det var på väg till något mer och jag blev besviken.
asasae
2017-05-10
På tok för djup och mörk och jag ogillade det abrupta slutet.
idaho1981
2017-02-27
Det som lyfter filmen är skådespeleriet, förutom Schneider som jag inte kan förstå vad han gjorde där. Historien är bra och fotot snyggt.
myslas
2016-11-19
Bra drama med gott om goda skådespelare, Paul Schneider undantagen. Lite förutsägbart men jag gillade den.
okidoki
2016-11-13
Alltför melodramatisk för min smak.
StureStenhög
2016-11-03
Jag gillade länge det här. Känslan av såpopera uppstår förvisso ganska tidigt, men man lyckas smidigt portionera ut den nödvändiga informationen och väver samman karaktärerna på ett som gör att jag blir engagerad i deras öde. Det är en bra såpopera helt enkelt. Men i sista akten kraschar det sedan rejält, allt blir så melodramatiskt att jag omöjligt kan ta det på allvar, och när man börjar bänka in skitnödig symbolism i form av en anka, så kräks jag lite genom näsan. Filmen lämnar dock efter sig en del intressanta frågor, men jag antar att dessa kommer från Vildanden (som filmen tydligen är baserad på), och det är egentligen inget som man förvaltar särskilt väl här. Trots detta kan betyget kännas lite hårt med tanke på att jag ändå gillade större delen av den, men man måste faktiskt kunna ro det i land också, så det blir en stark tvåa
TimBuckley
2016-07-10
Bra och välspelad, men filmen fokuserar inte tillräckligt på Hedwig. "dottern. "3a.
Tonti
2015-11-22
Konventionellt drama (melodrama) egentligen som utgår från vildanden. Men trots en del förutsägbara grejer och en ganska svag Schneider så blev jag faktiskt gript. De andra skådisarna är fina, särskilt Leslie.
Bozze80
2015-11-16
Skönt att få avsluta årets Filmfestival med ett riktigt starkt familjedrama, välskrivet och välspelat rakt igenom.