2.3

The Day the Earth Stood Still

För att rädda vår planet finns det bara en lösning. Att utplåna den mänskliga rasen helt. Utomjordingen Klaatu kommer till jorden med ett uppdrag; att rädda världen från människans angrepp och förstörelse.

Originaltitel The Day the Earth Stood Still
Regissör Scott Derrickson
Manus David Scarpa
Genre Drama, Thriller, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Keanu Reeves, John Cleese, Roger Cross, Jennifer Connelly, Kathy Bates, Robert Knepper, James Hong, Kyle Chandler, John Rothman, David Richmond-Peck, J C MacKenzie, Jaden Smith, Hiro Kanagawa, Mousa Kraish, Jon Hamm, Sunita Prasad, Juan Riedinger

Skapad 2019-12-20 av Andy_B
1940 skrev Harry Bates novellen “Farewell To The Master” som var kärnan till manuset till ”The Day The Earth Stood Still” från 1951. Kärnan i den novellen och även i de båda filmerna som spr...   Läs mer »

Skapad 2019-12-20 av Rollywood
I den här nyinspelningen av filmen från 1951 med samma namn får vi se Keanu Reeves ta över huvudrollen efter Michael Rennie (1909-71) som utomjordingen Klaatu. En historia om hur ett UFO landar i ...   Läs mer »

Albion
2018-10-28
Går inte att jämföra med originalet, det här känns som en helt annan film. En film som börjar intressant men som så många gånger förr till sist rasat ihop som ett korthus utan att dra några övriga likheter till filmens handling. Det mynnar alltså till sist ut i ren bedrövelse. Betyget blir en svag 2;a, dvs 2-
bullitt
2018-09-24
Måste vara DEN mest meningslösa remaken som nånsin gjorts. Stjärnglansen till trots så undrar man ju om skådisarna läst manuset innan de tackade ja till medverkan.
Körsbär
2017-06-10
Hade faktiskt ingen aning om att detta var en re-make på någonting, potential har filmen men den känns slarvigt gjord på många punkter. Keanu gör sin roll riktigt bra.
Rele
2015-12-09
En delvis bra film. Som sagt nyinspelningar är inte alltid så bättre än originalet. David Scarpa lyckades inte fullt ut med den här filmen. Jag ger en svag trea.
uncle_funk
2014-09-03
En fruktansvärt tråkig film.
Howler19
2014-05-11
Jag kan acceptera rätt mycket när det kommer till science fiction, men Keanu Reeves som utomjordisk miljöterrorist gick inte hem hos mig.
SweFilmOnly
2014-03-09
Det är nog ingen film för mig... Ingen utomjording skulle nog göra så och ta lagen i egna händer utan vidare...
Solidus
2014-02-18
En snygg re-make som tyvärr faller bort i glömska när efter texterna börjar rulla. Originalet var något enastående för sin tid, men den hade även något viktigt att förmedla till sin publik och tyvärr tycker jag att regissören för nyinspelningen saknar förmågan att förmedla det vidare. Keanu Reeves är godkänd i huvudrollen och jag gillar den hungriga domedagssvärmen som slukar allt och alla. En snygg sci-fi som underhåller för stunden.

2014-02-17
Fantastisk sci-fi som värmer min själ. Keanu Reeves är perfekt i sin roll och lyckas verkligen förmedla otrivsel i sin människokostym. Jag är lite besviken på hur man har tänkt sig att vaporisera homo sapiens, men det är ok ändå. En klockren 4:a, klackarna i taket och tummar upp!
RunRiot
2014-02-16
Rätt ovärdig omarbetning av den gamla klassikern. Det känns som att de vill berätta för många historier samtidigt och det håller inte riktigt. Jag stör mig speciellt mycket på den irriterande ungen, vars karaktärsutveckling är helt fucked up. Tycker för övrigt att Jaden Smith bör arkebuseras för mänsklighetens bästa. Jennifer Connelly gör dock ett okej jobb och Keanu är som han alltid är. Skönt att få vila ögonen på Jon Hamm ett tag också (tantvarning). Helt okej film ändå, men det känns som att de borde ha kollat över manuset några gånger till innan inspelningen.