2.6

The Dead Don't Die

I den sömniga småstaden Centerville står något inte riktigt rätt till. Månen är extra stor, dygnets timmar blir oförutsägbara och djur börjar visa ovanliga beteenden. Ingen vet riktigt varför. Nyhetsrapporterna är läskiga och forskare börjar bli oroliga. Men ingen förutser de märkligaste och farligaste konsekvenserna som snart kommer att börja plåga Centreville. De döda stiger upp från sina gravar och attackerar de levande - och medborgarna i staden måste slåss för sin överlevnad.

Originaltitel The Dead Don't Die
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre Komedi, Skräck, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Adam Driver, Bill Murray, Chloë Sevigny, Tilda Swinton, Selena Gomez, Austin Butler, Caleb Landry Jones, Steve Buscemi, Rosie Perez, Danny Glover, Tom Waits, Carol Kane, Iggy Pop, RZA, Rosal Colon, Luka Sabbat, Sara Driver

ZoIX
2020-09-21
Alltid gillat Jarmusch lågmälda stil. Det börjar bra, mystiken byggs upp, karaktäre introduceras. Men sen. En vis man sade en gång att att göra film handlar om att ha ett slut. Problemet med den här filmen är att Jarmusch inte kom på ett bra slut, så han lät det bara dö ut och band ihop det med en fruktansvärt platt överkonsumtion-leder-till-vår-undergång refräng. Besviken.
Bunger
2020-09-06
Vad skulle det här överhuvudtaget vara bra för?
Manko
2020-09-05
Riktigt härlig. Skulle nästan kunnat tro att Wes Anderson varit med på ett hörn. Nedtonat, men samtidigt vansinnigt.
Pos
2020-06-13
Stundtals smårolig men jag undrar varför sista 30-40 minutrarna var tvungen att bli en snarkfest. En komedi ska väl för fan bli roligare desto längre in man kommer. Den hade sina stunder men överlag var detta bara märkligt.
bryngel
2020-06-07
Jag gillar't.
RustyFilm
2020-05-01
Jarmusch brukar ju använda sig av flashbacks till äldre välkända filmer, här finns mycket av den varan. Det finns även flera passager med kul metainformation, allt utfört på ett bra sätt. Dessa egenheter tillsammans med hans tillbakalutade och coola sätt att skriva dialog gör det har stundtals småputtrigt mysigt. Men manuset gällande handlingen är dock ganska så usel, mängder av tid läggs på att visa konstigt kring-snubblande zombies och dålig action. Även soundtracket är sämre än vad som är brukligt i en Jarmusch film. Jag saknar "7 and 7 is" från ursprungliga trailern.
cannibalrice
2020-02-07
Total snarkfest.
jonbo
2020-01-02
Ytterst tråkig. Hade kanske kunnat förtjäna en tvåa men blev så besviken generellt att ettan får lov att markera.
ouimadame
2019-12-23
skrytfilm med skrytnamn, tyvärr bara fjantig
Djason
2019-11-24
Tilda Swinton gör ju hela filmen som i grund och botten inte är särskilt rolig utan blir mest menlös skulle jag vilja säga.