2.6

The Dead Don't Die

I den sömniga småstaden Centerville står något inte riktigt rätt till. Månen är extra stor, dygnets timmar blir oförutsägbara och djur börjar visa ovanliga beteenden. Ingen vet riktigt varför. Nyhetsrapporterna är läskiga och forskare börjar bli oroliga. Men ingen förutser de märkligaste och farligaste konsekvenserna som snart kommer att börja plåga Centreville. De döda stiger upp från sina gravar och attackerar de levande - och medborgarna i staden måste slåss för sin överlevnad.

Originaltitel The Dead Don't Die
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre Komedi, Skräck, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Adam Driver, Bill Murray, Chloë Sevigny, Tilda Swinton, Selena Gomez, Austin Butler, Caleb Landry Jones, Steve Buscemi, Rosie Perez, Danny Glover, Tom Waits, Carol Kane, Iggy Pop, RZA, Rosal Colon, Luka Sabbat, Sara Driver

Dream
2023-03-22
Billig humor, men jag har sätt värre.
fisk0
2022-04-27
Mja, den är ok, balanserar mellan tvåa och trea. Jarmusch försöker göra en Edgar Wright, men det blir för mycket meme/metahumor i ironisk nittiotalsstil och för lite egna idéer. Som alltid är cgi-splatter mindre underhållande än praktiska effekter också. Tycker inte det var uselt, men det finns inget minnesvärt här.
ilgoga
2021-07-23
Känns som att Jarmusch är lite borta i tiden här. Inte hans grej.
Tatty
2021-06-17
Den var dålig haha. Sjukt seg som helvete.
WillyV
2021-05-12
Uppskattar försöket och att den är meta i ett par lager. Men, så särskilt rolig eller subtilt satirisk är den inte. Tidsfördriv, stark tvåa.
2021-05-11
Nja, den här filmen försökte vara rolig utan att lyckas. Den var mest fånig...
Hengman
2021-05-06
Hoppades att den skulle vara underskattad. Men nej, den var dålig.
2021-04-25
Människor verkar överlag tycka illa om den här, men inte jag. Metainslagen känns på något udda sätt naturliga och den lågmälda storyn och humorn träffar oftast rätt. Att den även ej går att förutse är bara positivt. Vill man dock bara ha en zombiefilm blir man nog besviken.
Murvel48
2021-04-21
Stundtals ganska underhållande men metahumorn och tjatet om låten drar ner betyget, liksom en del andra detaljer.
molls
2021-04-19
För långsam och med flera försök till metahumor som bara blir larviga. Det enda någorlunda bra var Tilda Swinton.