3.3

The Death King

Sju episoder, sju dagar om döden...

Originaltitel Der Todesking
Alternativ titel The King of Death
Regissör Jörg Buttgereit
Manus Jörg Buttgereit, Franz Rodenkirchen
Genre Drama, Skräck, 80-tal
Skådespelare Heinrich Ebber, Jörg Buttgeriet, Franz Rodenkirchen

Skapad 2019-10-31 av Docklands
Nekromantik var den första av Jörg Buttgereits filmer jag fick glädjen att se, jag började genast sukta efter mer av hans mörka, morbida och näst intill misantropiska syn på mänskligheten. Sam...   Läs mer »

gurra-91
2015-03-01
Första gången jag såg denna gick den inte hem särskilt bra, nu efter en omtitt kan jag bara säga...mästerverk! det här är riktigt, riktigt bra. Dialogen i regnet fick mig att tänka på Tarkovskij, fantastiskt.
Engravadlax
2014-05-18
lol.
wernblom88
2012-06-17
Buttgereit är den enda jag vet som sammanför eller ligger i gränslandet mellan konsten, främst poesin och exploitation. Av de filmer jag har sett är ljudbilden och musiken fantastiskt utstuderat och kamerabetet är ruskigt bra med tanke på den låga budgeten. Jag tror nyckelscenen är den med den ensamma kvinnan och hennes dröm, tillsammans med öppningsscenen och slutmontaget. Om man sammanför de sakerna vet man vad han vill uppnå med filmen. Den är tung, men samtidigt givande och det finns något vackert i det mörka.
2012-06-12
Jag har aldrig gillat formatet med en samling kortfilmer, oavsett hur röd tråden må vara. Men Buttgereit visar åtminstone helt andra kvalitéer än i skitfilmen Nekromantik. (6/15)
Hunter242
2010-09-21
Håller fullständigt med vad levelfive skriver scenen vid bron är mästerlig samt monologen i regnet det är ett sant konstverk.
ted_the_one
2010-06-27
Den mest deprimerande filmen jag någonsin har sett, men satan vad den är bra och tänkvärd. Inte för inte man har det där skellettet tatuerat på armen.

2010-01-14
detta är den av jörgs filmer som jag gillar bäst. fantastisk musik och grymt foto...älskar den långa scenen vid bron där. en film som väcker tankar.
Sheep
2007-11-04
Jag kan köpa att det finns en målgrupp för den här filmen. Men den målgruppen är döv, blind och dum. Vidare så kan jag köpa att det fanns ett konstnärligt budskap bakom, men alla önskemål att gräva sig djupare in i det, dör efter första 5 minuterna. Resten av tiden sitter man bara och önskar att man hade självbevarelsedriften nog att stänga av.
Bomkia
2007-11-04
Uruselt helt enkelt. Försöker vara så pretto, blir så förbaskad tråkigt. 1a.
Sarlac
2007-11-04
Prettoskit av värsta slaget. Ville peta ut ögonen på mig själv när de körde den jävla "Liket ruttnar"-scenen för femtioelfte gången!(observera: SAMMA jävla lik vid samtliga scener!)