3.2

The Death of Stalin

När Stalin plötsligt faller ned död utbryter kalabalik, men snart börjar maktkampen på allvar mellan Berija, Chrusjtjov och general Zjukov.

Originaltitel The Death of Stalin
Regissör Armando Iannucci
Manus Armando Iannucci, Ian Martin, David Schneider
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Steve Buscemi, Simon Russell Beale, Jeffrey Tambor, Paddy Considine, Jason Isaacs, Michael Palin, Olga Kurylenko, Andrea Riseborough, Rupert Friend, Adrian McLoughlin, Dermot Crowley, Paul Chahidi, Paul Whitehouse, Richard Brake, Diana Quick

Hanness
2020-03-28
Bra, men lite annorlunda.
Mysharry
2020-03-15
Skruvat, och helt bisarr. Den brittiska engelskan gör det än mer absurt. Skickligt!
Jompalompier
2020-01-20
Helt okej men inte jätterolig.
Supernaut
2019-11-08
Bitvis strålande, bitvis trött och grubbig. Sevärd för den med ett Sovjetintresse, annars kan en hoppa över.
Krantzylvania
2019-10-20
Som en curb i Sovjiet! Vanligtvis stör jag mig på att engelska används istället för ryska (i det här fallet) men här funkar det bättre än ryska. Det är kul att höra Chrustiov säga "that fat fucker"
Biberkolben
2019-10-15
Lysande! LYSANDE!
2019-10-14
När det kommer till politisk humor eller humor i politiska miljöer så finns det ingen mer genialisk än Armando Iannucci. Har man sett hans brittiska serie "The Thick of It" eller hans amerikanska komediserien Veep(HBO) så vet man detta. Här tar han sig sig det politiska efterspelet av en historisk händelse med både sin finkänslighet och brutalitet och med på tåget har han en drös med kompetenta och ack så sevärda skådespelare. Så roligt, så fascinerande och så underbart. 4-
Semiramis
2019-04-11
Smärtsamt tramsig.
Strongbow
2019-01-27
En besvikelse när en trodde det skulle bjudas på skratt. Sen blir det ju bara töntigt med en film om Stalin på engelska. Men helt ok underhållning ändå. Trea.
Zipper
2019-01-24
Man hade gärna fått skruva till den absurda känslan ytterligare, då hade den kunnat få en fyra.