3.2

The Death of Stalin

När Stalin plötsligt faller ned död utbryter kalabalik, men snart börjar maktkampen på allvar mellan Berija, Chrusjtjov och general Zjukov.

Originaltitel The Death of Stalin
Regissör Armando Iannucci
Manus Armando Iannucci, Ian Martin, David Schneider
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Steve Buscemi, Simon Russell Beale, Jeffrey Tambor, Paddy Considine, Jason Isaacs, Michael Palin, Olga Kurylenko, Andrea Riseborough, Rupert Friend, Adrian McLoughlin, Dermot Crowley, Paul Chahidi, Paul Whitehouse, Richard Brake, Diana Quick

okidoki
2021-02-04
En historisk händelse skildrad i farsformat. Mycket rolig.
Albion
2021-01-31
Gjord som lite av en makaber satir eller komedi om man så vill. Och visst är den lite munter och lyckas faktiskt få mig att bli lite nyfiken på den där händelseutvecklingen och Chrustjovs år vid makten. Men betyget stannar vid en svag 3;a, dvs 3-
BarryHero
2021-01-29
Ganska kul politisk satir där man lustig nog inte försökt göra karaktärerna särskilt ryska alls när det kommer till deras accenter. Steve Buscemi är roligast i en unik skildring av Sovjettiden. Kul att så mycket är inspirerat av sanna historier om Stalin och hans styre.
karlmats
2021-01-02
Det tog ett litet tag innan jag kom in i det här men dialogen är ju stundtals fantastiskt rolig och jag har nog aldrig sett någon ta sig an Sovjetunionen på det här sättet förut. Påminner en del om Jojo Rabbit i tonen även om handling och karaktärer är helt annorlunda. Casten är fenomenal och är det som till stor del gör filmen, Buscemi, Beale, Isaacs, Tambor, och Friend är alla väldigt underhållande och jag tycker bara det är roligt när man förminskar dessa hemska människor till alldagliga småsinta gubbar som bråkar om småsaker. Inte fullt ut så bra som alla verkar tycka, men det är en välgjord film som skiljer sig ut från mängden och efter lite tvekan känner jag att det vore snålt att inte dela ut en 3a. Kan säkert vara en sån där film som blir ännu bättre vid en omtitt också.
svältaren
2020-07-21
Rolig på några ställen, men i längden rätt tjatig. Även en komedi behöver minst en komplex karaktär att engagera sig i; annars tappar åtminstone jag intresset. Engelskan funkade förvånansvärt bra.
vladi
2020-06-09
En briljant komedi! Lysande och gränslöst roligt, med ruskigt bra skådisar!
Hanness
2020-03-28
Bra, men lite annorlunda.
Mysharry
2020-03-15
Skruvat, och helt bisarr. Den brittiska engelskan gör det än mer absurt. Skickligt!
Jompalompier
2020-01-20
Helt okej men inte jätterolig.
Supernaut
2019-11-08
Bitvis strålande, bitvis trött och grubbig. Sevärd för den med ett Sovjetintresse, annars kan en hoppa över.