3.2

The Death of Stalin

När Stalin plötsligt faller ned död utbryter kalabalik, men snart börjar maktkampen på allvar mellan Berija, Chrusjtjov och general Zjukov.

Originaltitel The Death of Stalin
Regissör Armando Iannucci
Manus Armando Iannucci, Ian Martin, David Schneider
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Steve Buscemi, Simon Russell Beale, Jeffrey Tambor, Paddy Considine, Jason Isaacs, Michael Palin, Olga Kurylenko, Andrea Riseborough, Rupert Friend, Adrian McLoughlin, Dermot Crowley, Paul Chahidi, Paul Whitehouse, Richard Brake, Diana Quick

Starkbröl
2023-07-07
Kan inte bestämma sig för om det är en komedi eller något verklighetsbaserat, antagligen beror denna känsla på att det helt enkelt är en misslyckad komedi.
Memmem
2023-01-30
Historiskt drama kryddad med lite pepprig humor! Filmer om diktaturer behöver inte medvetet infoga humor. Det tokiga sättet att hantera landsmän och utlänningar samt korrupta medlöpare är i sig stor komik. Se bara på de diktaturer vi har att göra med idag. Här får vi tränga in i maktens korridorer en vecka i mars 1953 där två av historiens värsta tyranner spelar varsin roll. Så vitt jag kan se följer filmen ganska nära det man känner till om de verkliga händelserna. Den som iförd björnkostym varje kväll tvingades dansa på borden mellan de druckna regeringsmedlemmarna för att roa diktatorn skulle också spela en viktig roll. Mycket väl iscensatt drama med bilder från viktiga historiska platser, skickliga skådespelare, ackompanjerande klassisk musik och ett välskrivet manus gör dramat både tänkvärt och underhållande. Filmen är värd en fyra i betyg.
baba_jaga
2023-01-01
Makaber, gör lite ont att skratta åt
Dream
2022-12-30
Mycket roligare än filmen om "David Copperfield" som samma regissör gjort och denna funkar även att se om man gillar historie skildringen. Då den är både rolig samt seriös. Tror till och med ryssarna kan skratta åt detta. Jadå tro det eller inte men ryssarna fick fortfarande skatta 2017 då det var innan Ukraina kriget bröt ut hehe...
TimBuckley
2021-11-10
Tycker inte att den fixar genrebalansen riktigt. Den är för rolig för att ta på allvar, och den är för allvarlig för att skratta åt. Den tar heller ingen medalj vare sig på att vara rolig eller på att vara allvarlig. Så den landar i slutänden i något ganska ljummet. Men fortfarande med bra skådespelare vilket resulterar i en ganska trevlig pjäs att beskåda.
skinnyskaller
2021-10-29
Måttligt underhållande fars. Hade nog tjänat på att vara ännu mer tillskruvad. Måhända det här rör sig om subtil humor av ett slag som flyger mig över huvudet, men har svårt att ge den mer än godkänt.
BjörnBandhund
2021-10-24
Rolig! Men väldigt tunn handling. 3+/5.
okidoki
2021-02-04
En historisk händelse skildrad i farsformat. Mycket rolig.
Albion
2021-01-31
Gjord som lite av en makaber satir eller komedi om man så vill. Och visst är den lite munter och lyckas faktiskt få mig att bli lite nyfiken på den där händelseutvecklingen och Chrustjovs år vid makten. Men betyget stannar vid en svag 3;a, dvs 3-
BarryHero
2021-01-29
Ganska kul politisk satir där man lustig nog inte försökt göra karaktärerna särskilt ryska alls när det kommer till deras accenter. Steve Buscemi är roligast i en unik skildring av Sovjettiden. Kul att så mycket är inspirerat av sanna historier om Stalin och hans styre.