3.5

The Decline of Western Civilization Part II: The Metal Years

Legendarisk dokumentär om 80-tals-hårdrock. Om de stora banden, samt de som ville bli stora, men mest hade stora frisyrer. The Decline of Western Civilization del 1 och 3 handlar om punk.

Originaltitel The Decline of Western Civilization Part II: The Metal Years
Regissör Penelope Spheeris
Genre Dokumentär, 80-tal

zonk
2019-03-02
Ozzy som förvirrad hög tant i köket var ju klockrent dock. Bra koll på apelsinjuicen där..
zonk
2019-03-02
Om det inte varit för äckelgubben med striptävlingen där Odin spelade, hade det varit en fyra. Vad fan hade den fossilen i bild att göra?? Mer metalband för fan
Asmorod
2018-08-05
Marginellt bättre än föregångaren.
Ful_fisk
2017-01-13
Klassiker, men inte lika kul som jag mindes den. Fascinerande tidsdokument från en svunnen tid då hårdrocken var mainstream. Sekvenserna med Ozzy absolut är bäst.
Raimo_1985
2016-08-08
Extremt tråkigt och korkat till största delen men det är iallafall kul att höra på Gene Simmons (i underklädesaffär), Paul Stanley (i en stor säng med en massa tjejer) Lemmy och Ozzy (lagandes mat i köket). Men det är ju tyvärr inte dessa killar som filmen handlar om. Stark etta!
Sangraal
2016-08-07
Tråkiga människor som spelar i enormt tråkiga band pratar om tråkiga grejer och allmänt nonsens. Lite småkul på sina ställen och så gillar jag ju i och för sig Ozzy, men i det stora hela är det bara substans- och meningslöst (i mina ögon och öron). För mig är det ett mysterium hur dessa människor och deras musik kan få så stor popularitet.
Kalkonhönan
2015-05-24
Nä fy fan, bara glam och pudelrockare som fick seriöst med utrymme medan de riktiga musikerna och numera legenderna fick ställa sig i hörnet och se på då skit som Poison å annat mög fick stå i strålkastarljuset. Sen att man förpassad Mustaine och Megadeth till sista fem minuterna säger ju en hel del...
Semiramis
2014-01-09
Finns nog inga seriösa hårdrockare som på riktigt gillar detta skräp, men skulle tro att det är kul för puderrockare. Synd att de bara porträtterar de mesiga banden. I tillägg är ju detta dokumentärformatet ganska dåligt - det finns ju ingen röd tråd, utan är bara lösryckta småintervjuer med banden. Med det sagt är den långa scenen med en frukostlagande Ozzy väldigt kul, och inslaget om föräldragruppen som vill "demetalize" ungdomarna är härligt fascinerande.
Noseman2005
2011-07-30
Ett måste för den seriöse hårdrockaren.
Afflicter
2009-06-14
Det finns många dokumentärer som rör samma ämne, men denna är gjord under den rätta tidpunkten, dvs. när 80-tals metal fortfarande var stort. Dessutom är legenderna fångade på ett väldigt intressant sätt. Ozzy i köket som inte kan slå i juicen ordentligt och Chris Holmes i poolen med morsan som ser på är höjdpunkter. Det är dessutom en dokumentär som har blivit mer fascinerande med tiden. Alla gamla band som intervjuas knarkade nästan ihjäl sig medan de steg till toppen medan alla småungar som pratar om att de inte behöver droger antagligen ligger i rännstenen idag. Det kan ju forstås också bero på att 80-talet gick mot sitt slut och guldåldern var förbi. Skönt att man slapp de flesta glamrockband åtminstone.