3.6

The Deluge

Historisk film som är baserad på en bok av nobelpristagaren Sienkiewicz. Filmen behandlar den svenska invasionen av Polen på 1650-talet.

Originaltitel Potop
Alternativ titel Syndafloden
Regissör Jerzy Hoffman
Manus Jerzy Hoffman, Henryk Sienkiewicz
Genre 70-tal, Äventyr, Krig
Skådespelare Daniel Olbrychski, Malgorzata Braunek, Tadeusz Lomnicki, Kazimierz Wichniarz, Wladyslaw Hancza, Leszek Teleszynski, Ryszard Filipski, Wieslawa Mazurkiewicz

goeran
2013-12-30
Jerzy Hoffmans The Deluge (Potop) från 1974 är ett mäktigt fem timmar långt historiskt drama, bygd på nobelpristagaren Henryk Sienkiewicz roman Syndafloden, som utspelas under den svenska invasionen av Polen 1655 – 1660. Bäst bland skådespelarna är utan tvekan Daniel Olbrychski som överste Kmicic.
artfox
2005-05-20
Sicken hjälte ! Jag vill bli som han ! Hela filmen är underbar fast den börjar ju kännas lite gammal. En riktigt rolig scen är när några svenska soldater försöker fånga en höna på bondgård och skriker på svenska (med KRAFTIG polsk brytning =)
Defrea
2004-12-09
har inte sett hela, men filmen verkar vara en polsk motsvarighet till bravehart. fast längre. och utan text.