3.3

The Devil's Backbone

En spökhistoria som utspelar sig under spanska inbördeskriget. Föräldralöse Carlos anländer till ett barnhem mitt ute i öknen. En odetonerad bomb har borrat sig ner på innergården och vittnar om farorna ute i landet. Men Carlos märker snart att även barnhemmet döljer sina hemligheter. En pojke är försvunnen och de andra barnen viskar om ´den som suckar´.

Originaltitel El Espinazo del Diablo
Alternativ titel Djävulens ryggrad
Regissör Guillermo del Toro
Manus Guillermo del Toro, Antonio Trashorras, David Muñoz
Genre Mysterium, Fantasy, Drama, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Marisa Paredes, Eduardo Noriega, Federico Luppi, Fernando Tielve, Irene Visedo, Iñigo Garcés, José Mauel Lorenzo, Francisco Maes
Betygsantal 1942

Skapad 2019-11-18 av billybob
Föräldralöse Carlos anländer till ett barnhem mitt ute i öknen. En odetonerad bomb har borrat sig ner på innergården och vittnar om farorna ute i landet. Men Carlos märker snart att även barn...   Läs mer »

mazquara
2018-03-29
har svårt för del toros filmer, de är så gammaldags och melodramatiska, känns som han föddes i fel decennium
2017-10-25
Solidus
2017-08-20
Välspelat från både de stora och de små skådespelarna och del Toro skapar atmosfär i sin spökhistoria. Dock så känns det att detta är en uppvärmning inför andra liknande filmer som ska komma senare som t.ex. "Barnhemmet" och "Pans labyrint" och som gör jobbet bättre.
martineden
2017-08-20
[rek. 4] Fullkomligt lysande spökhistoria! Fotot och atmosfären är underbar och jag tycker del Toro lyckas fånga barnens oskuldsfullhet och fina relationer. Påminner på många sätt om PANS LABYRINT och detta är verkligen ett verk gjort av en sann visionär och storslagen berättare. Mycket mycket bra!! 4.
Dele
2017-08-11
Välgjord, snygg och stundtals engagerande. Personligen hade fokus gärna fått vara på relationerna karaktärerna emellan och den övernaturliga delen utelämnats. Stark betygstrea.
Portugallien
2017-07-20
2016-11-04
Väldigt spännande och välgjord film med bra skådespelare.
Kimchi
2016-09-29
Otroligt snygg, det räcker till en svag 3a men så mycket substans har den inte
Zero75
2016-04-10
Folk jag gillar älskar del Toro.. (Som tex de i den supermysiga skräck, kult, arthouse podcasten Mondo movie. Dom tycker nästan att den här filmen är en av de bästa som gjorts) Men ja, jorå.
silvertrain
2015-12-21
En bra film. Fin blandning mellan rysare och drama. Och skådespelarna sköter sig bra också. De gestaltar karaktärerna väl och gör de riktigt intressanta. Tycker denna är bättre än Pans labyrint. Det har kommit många bra spanska rysare under de senaste åren vilket känns bra. De är duktiga på att skapa bra stämning i sina filmer utan att behöva överdriva med massa effekter och våld osv. Betyget landar på en stark trea till denna film!