2.1

The Djinn

En stum pojke är fångad i sin lägenhet med en ondskefull varelse efter att ha önskat sig det han mest av allt vill ha.

Originaltitel The Djinn
Regissör David Charbonier, Justin Powell
Manus David Charbonier, Justin Powell
Genre Skräck, 2020-talet
Skådespelare Ezra Dewey, Rob Brownstein, Tevy Poe, John Erickson, Donald Pitts

2022-04-15
Det här var då en torftig skräckfilm. Man har ju givit sig själva en utmaning från början när huvudpersonen är en stum unge som befinner sig ensam i en lägenhet under större delen av filmen. Skådisen sköter sig helt okej, men karaktären får aldrig speciellt mycket personlighet. Filmens andra centrala beståndsdel är ju den här djinnen, och den är i ärlighetens namn ganska kass. Imponerande att den kan teckenspråk förvisso, men annars framgår det aldrig riktigt vad den är eller vad den kan göra, och den påminner mest om ett enerverande fyllo som vägrar lämna lägenheten trots att efterfesten sedan länge är över. Med så dåligt definierade spelregler blir det mesta ganska meningslöst, och det är först i slutet som det trots allt lyckas bli lite spännande. I övrigt är det en ganska trist rulle. Om din djinn inte enkelt kan ta kål på en unge som är ensam i en lägenhet så är den ju inte speciellt skräckinjagande, och om den enkelt kan göra det så har man ingen film. Däri ligger väl hela problemet med det här projektet
amam
2021-08-14
Ezra gör ett bra jobb i huvudrollen och jag gillade monsterdesignen på djinnen när man får se det. Lite mysko film i det att den kändes mer riktad mot en yngre publik men kanske är lite för läskig för dom medan den är lite för barninriktad för en äldre publik.