2.9

The Doom Generation

De två ungdomarna Jordan White och Amy Blue plockar upp den lätt udda Xavier Red, som förför, förleder och drar in de båda i en serie brott och mord som bildar en roadmovie av det våldsammare slaget. En film fylld av sex, våld och ångest.

Originaltitel The Doom Generation
Regissör Gregg Araki
Manus Gregg Araki
Genre Drama, Komedi, Action, Kriminalare, Thriller, 90-tal, Roadmovie
Skådespelare James Duval, Rose McGowan, Johnathon Schaech, Parker Posey, Nicky Katt, Dustin Nguyen, Lauren Tewes, Christopher Knight, Dewey Weber, Margaret Cho

2019-01-08
Hade jag sett den här som ung tonåring hade jag nog uppskattat den väldigt mycket mer än jag gör idag. Har inte åldrats så väl då mycket har hänt sedan 90-talet. Men den har en rätt unik känsla ändå och mycket är ändå oväntat. Svårt att sätta fingret på den och den känns inte helt lyckad. Men en lite speciell stämning och att jag är lite förlåtande för dess åldrande gör att trean är ganska lätt att sätta ändå. Lite onödigt förvillande slut kanske, men det är kanske meningen?
CinemaStrange
2015-07-26
Ingen höjdare enligt mig men jag diggade Duvals karaktär en sån man skulle kunna tro att han är som sin karaktär på riktigt "You know we haved talked about don't being so judgemental, he seemed like a nice guy" och oj vad folk skulle störa sig på en om man själv var så!
Darn
2014-06-26
Väldigt mycket av en film som innehar "attribut skrivna i citattecken" (meta-mening? Ja, kanske). Den är långt ifrån unik och känns, skapad svallvågorna av filmårtiondets Rolls Royce i mashupkategorin - Pulp Fiction, på ett sätt som väldigt irrelevant. Men det gör inte så mycket, tycker jag. Den välpaketerade känslan av ett smutsigt 90-tal slätar över det mesta. Och då har jag inte nämnt filmens fina soundtrack.
GinNTonic
2014-03-16
Den är väldigt speciell och har verkligen något. Tyvärr har den också ett styltigt manus och ett gäng dåliga (men rätt charmiga) skådisar. Den innehåller också mycket sex och våld. Våldsscenerna var trista.
AlbinWesley
2013-10-17
Denna hysteriskt märkliga tarantinomix mellan Bonnie & Clyde och Jules et Jim är förvisso rätt rolig men går inte riktigt hem hos mig. Det är lite för sanslöst, det är lite för substanslöst. Ändå sevärd i sin egenhet, för sina bra scener och så.
lekke
2013-05-12
Säkert hippt året den kom ut, men som mycket hippt mode så förlorar den snabbt sin glans och blir mest pinsamt för varje år som går. Skådespeleriet är ett skämt.
NtoNW
2013-01-24
Började intressant med ett ganska kul bildspråk och härligt överdrive. Men sedan blev det liksom upprepning på upprepning på upprepning...
luxlisbon
2012-05-10
Filmen hade sina stunder och musiken var emellanåt väldigt bra. Utöver det blev det lite enformigt.
Ondskapt
2012-05-10
Araki tar i lite väl hårt här, det finns en del kul/smaklösa grejer, men det äckliga blir lite repetitivt efter ett tag och man tar inte åt sig av tokigheterna.
FelixLindgren
2011-10-02
Det var kul att se en snygg tjej ta av sig kläderna. Det var inte kul att se en film helt utan distans eller ens substans. Guldstjärna i kanten för kinesen som kräks fruktyogurt iklädd ful keps.